Ousco - Mon Côté Reggae
De uit Diabaly in het noorden van Mali afkomstige Ousco Cisse begon zijn muzikale carrière toen hij in 1996 met drie vrienden het kwartet SMOD (een acroniem van de eerste letters van de voornamen van de vier leden: Sam, Mouzy, Ousco en Donsky) oprichtte. SMOD, het derde album van de band, een mix van hip-hop en traditionele Malinese muziek, werd geproduceerd door Manu Chao, die toen ook net Amadou & Mariam's Dimanche À Bamako' had afgeleverd, en Ma Jolie doet nog wat terugdenken aan die sound. Ondertussen doet Ousco het alweer enkele jaren solo en voor Mon Côté Reggae nam hij op in Parijs (Gum Records), maar onder andere ook nog in Bamako (Humble Ark) en Brighton (Prince Fatty). Opener Mame Cheick N'Diaye, een verwijzing naar Ousco's affiniteit met de Baye Fall beweging (zie ook afsluiter Allah), is meteen een energieke knaller van formaat. Een zelfde energie vinden we opnieuw in Zoum Zoum Zawé, een titel die in geen enkele taal iets betekent, maar waarmee Ousco bewijst dat muziek wel degelijk een universeel gegeven is, en ook Fana Fana, een aanklacht tegen de verdeel en heers tactieken van het kapitalistische systeem, is uit hetzelfde hout gesneden. In het eerder intieme Consomer National, een boodschap die Europeanen niet helemaal vreemd in de oren zal klinken, roept hij op om vooral eigen producten te consumeren in plaats van af te hangen van te dure import (de video bij het nummer, waarin ook de Belgische actrice Isabelle de Hertogh te zien is, werd geregisseerd door Jeanne Hurt). CDEAO staat voor Communauté Economique des Etats de l'Afrique de l'Ouest, en in dit akoestische nummer waarschuwt Ousco de West-Afrikaanse naties voor de gevolgen van de klimaatopwarming. Mali is meer dan een ode aan zijn thuisland, want in Mali gaan al een tijdje stemmen op om het land te splitsen (waar hebben we dat nog gehoord?) en de woorden: "One God, one aim, one destiny!" van Marcus Garvey indachtig, roept Ousco zijn landgenoten dan ook op om de handen in elkaar te slaan voor het behoud van de natie. Dat Ouscou ook niet blind is voor de andere sekse mag blijken uit Les Femmes, een ode aan de vrouw, en het al eerder vermelde Ma Jolie. Mon Côté Reggae, waarin reggae vermengt wordt met elementen uit de Malinese muziek, gespeeld op traditionele Malinese instrumenten, roept hier en daar herinneringen op aan Tiken Jah Fakoly, die er met Ousco een serieuze concurrent heeft bijgekregen. Enkele weken na Salim Jah Peter's Nature alweer een Afrikaanse topper!www.ousco.net