islandman - Godless Ceremony

islandmanVan alle Turkse acts die hier al de revue passeerden is islandman zonder twijfel het meest eclectische gezelschap, zoals het trio opnieuw bewijst met deze Godless Ceremony. Op hun derde langspeler nemen multi-instrumentalist Tolga Böyük, percussioniste Eralp Güven en gitarist Erdem Başer - voor de gelegenheid bijgestaan door gastmuzikanten als de Deense gitarist Jacob Gurevitsch, DJ Divo, OliO, Kenneth Bager, Tamikrest, Troels Hammer en Ole Theill - u moeiteloos mee op een virtuele wereldreis.

Lees verder

Nilza Costa - Le Notti Di San Patrizio/Distorção Do Tempo

Nilza CostaFocuste de in Italië gevestigde Braziliaanse Nilza Costa op het in 2016 verschenen Roots nog vooral op haar Afrikaanse wortels, dan verschoof haar focus voor deze Le Notti Di San Patrizio/Distorção Do Tempo naar de mistoestanden die de westerse maatschappij teisteren. De titel van het album verwijst dan weer naar de nachtelijke uren waarop Nilza, die aan slapeloosheid lijdt, de meeste van de nummers voor dit album componeerde in haar woonplaats San Patrizio (een gehucht met 1.198 in de gemeente Conselice, in de provincie Ravenna).

Lees verder

Muito Kabala Power Ensemble - Mamari Remixed

Muito Kaballa Power EnsembleRemixalbums zijn een echte trend aan het worden in wereldmuziekland. We stelden u pas nog Remixed van Shiran voor en ook het Duitse Muito Kabala Power Ensemble liet nu een reeks bevriende producers en deejays los op hun gesmaakte Mamari dubbelalbum. Jan Janzen (toetsen) en Niklas Mündermann (saxofoon) zijn zelf ook deejays en houden dus wel van meer elektronisch getinte clubvibes. Met de steun van Seb Bassleer aka. SebCat, de drijvende kracht achter het Belgische Rebel Up! Records, gaven ze dan ook graag hun collega's de kans om zich volledig uit te leven op een track uit Mamari.

Lees verder

Nkom Bivoué - Zeun Ya Yop

Nkom BivouéIn het spoor van de door het Belgische Rebel Up! Records verdeelde Before Zeun Ya Yop EP, volgt nu ook Nkom Bivoué's nieuwe langspeler. Twee van de drie tracks op de EP (titelnummer Zeun Ya Yop en opener No Lele, een vocale versie van de instrumental op Before Zeun Ya Yop met de Ghanees Sizeless op vocals) zijn ook hier in de tracklist terug te vinden. Ook voor andere tracks werkte Nkom samen met gastvocalisten als PH, een naar Kameroen uitgeweken Congolees (Never Give Up), de Kameroense r&b- en afrobeats-artiest Vankings (Baale Ma) en rapper Krys Kofi, een opkomend talent in Kameroen (After The Shift). En met de remix van Interstellar Anthem, zorgt Bivoué voor een nieuwe versie van de in 2019 verschenen single. Wij hadden het op Zeun Ya Yop vooral voor de bezwerende trance van instrumentale en semi-instrumentale nummers als Tantra, Unconditional Love, de remix van Interstellar Anthem en natuurlijk titelnummer Zeun Ya Yop, composities die je zo naar een ander universum transporteren.

Lees verder

Omar Sosa & Seckou Keita - Suba

Omar Sos & Seckou KeitaOp het uit 2017 daterende Transparent Water, zorgden de Cubaanse pianist Omar Sosa en de Senegalese kora-virtuoos Seckou Keita al een eerste keer voor een heerlijke symbiose tussen beide instrumenten en dat schreeuwde natuurlijk om een vervolg. Suba betekent zonsopgang in het Mandinka, de moedertaal van Seckou, en is zijn favoriete moment van de dag: "Even if you're facing certain difficulties, you reset your brain back to normal. You see the sunrise as a new day, a new peace, a new something, good or bad - an exciting something. That was also the feeling I had when I was writing with Omar.". Het album werd opgenomen tijdens de globale COVID-19 lockdown, en voor Omar staat 'Suba' dan ook vooral symbool voor hoop: "In this moment we're living, when everything's falling apart little by little, the one thing we have inside ourselves is a divine connection with our inner voice, with our spirit and light and with our ancestors. We try to give hope through music and tell people that we can be together.".

Lees verder

Shiran - Remixed

ShiranNadat ze voor haar Glsah Sanaanea with Shiran album de traditionele toer op ging, liet Batov Records voor deze Remixed een aantal artiesten en producers van diverse pluimage los op enkele nummers uit Shiran's titelloze debuut.

Lees verder

Orchestre International Du Vetex - Plaza Mayor

Orchestre International Du VetexZeven jaar na Fifavela is het Vlaams-Waals-Noor-Franse collectief Orchestre International Du Vetex terug de studio ingedoken voor deze Plaza Mayor. Songschrijver en trompettist Thomas Morzewski: "Tot het uitbreken van de COVID-19-crisis begin 2020, was het voor ons eigenlijk evident om met onze muziek zowat overal in europa rond te trekken, langsheen festivals allerhande. De voorbije maanden was dat wel even anders, en dus probeerden we van de gelegenheid gebruik te maken om samenwerkingen met andere artiesten digitaal verder te zetten.".

Lees verder

Amparanoia - Himnopsis Colectiva

AmparanoiaVier jaar nadat de release van het El Coro De Mi Gente compilatiealbum Amparanoia nieuw leven inblies, en 15 (!) jaar na La Vida Te Da, is er met deze Himnopsis Colectiva nu ook eindelijk een nieuw studioalbum. Amparo Sanchez: "This album is undoubtedly the result of having started the band again, the songs and having had contact with the public for three years. We realized that they missed Amparanoia and so did we. It has been a revealing time to start in 2017 with 'El Coro De Mi Gente', which was above all a tribute to other artists covering songs from Amparanoia's career. The only unreleased song was the one we did with Macaco (title track El Coro De Mi Gente, red.). That album was the tribute, the tour was also the tribute to the 20 years of El Poder De Machín. Suddenly at the end of 2017 we realized that we had lacked countries to visit and that there was demand for the group. We decided to extend the tour until 2018 and in the middle of that year we realized that they were still counting on us, not only in Spain but in other countries. That's when the idea of wanting to make a new album for Amparanoia began. In 2019 we were already demoing the first songs and thinking about what we were going to propose.".

Lees verder

Halva - Dinner In Sofia

HalvaFocuste Halva, het muziekproject rond de Belgische violist Nicolaas Cottenie, op langspelerdebuut The Sweetest Klezmer Orchestra nog voornamelijk op het klezmergenre, dan neemt de band ons voor opvolger Dinner In Sofia mee op een trip rond de Zwarte en Middellandse Zee. We ontbijten in Oekraïne met Breakfast In Kiev, dineren in Bulgarije met titelnummer Dinner In Sofia en sluiten af met een pousse-café in Libanon met het oriëntaalse Coffee In Beirut. Onderweg knipogen Griekse sirto, Arabische maqam, Oekraïense kolomeyka, Joodse bulgar en Roemeense taraf voortdurend naar elkaar en wisselen de feestelijke uitbundigheid en melancholie, die ook al aanwezig waren op voorganger The Sweetest Klezmer Orchestra, elkaar ook deze keer voortdurend af. De tracklist telt officieel 11 nummers, maar als u na afsluiter Horu Pentru Lora nog even door luistert zult u de verborgen track The Budapest Bulgar ontdekken, een nummer dat Halva met opzet deed klinken als een oude krakende archiefopname. Uitstekende muzikale hongerstiller!

Lees verder

Namgar - Nayan Navaa

NamgarNamgar Lkhasaranova, de frêle frontvrouw van het naar haarzelf vernoemde Namgar, werd geboren in Kunkur, een klein dorp in het grensgebied tussen Rusland, China en Mongolië, bekend als de autonome republiek Boerjatië. Namgar trok van een leven als herderin op de steppe naar een grootstedelijk bestaan in de Russische hoofdstad Moskou, waar ze in 2001 de formatie Namgar vormde, met als voornaamste doel om het muzikale erfgoed van de Boerjaten te redden van de teloorgang door de traditionele volksliederen een modern metal/rockjasje aan te meten. Het deed ondergetekende meteen terugdenken aan Hanggai, de band uit Binnen-Mongolië die gelijkaardige dingen doet met de traditionele muziek uit hun regio. Ook Nayan Navaa (vrij vertaald "land onzer voorvaderen"), de titel van dit album en de gelijknamige afsluiter, past prima in die filosofie. Namgar gebruikt een mix van westerse instrumenten als bas, drums, elektronica en gitaar, en traditionele zoals de yataga (een dertiensnarige citer), de chanza (een driesnarige luit) en de khomus (een lokale mondharp), en afwisselend tussen diep meditatief, melancholisch en opzwepend, katapulteert Namgar Lkhasaranova zo, als een moderne sjamane, de eeuwenoude muziektradities van de Boerjaten naar de eenentwintigste eeuw. Geslaagd muzikaal retro-futurisme!

Lees verder

Speed Caravan - Nuba Nova

Speed CaravanVijf jaar na Big blue Desert is Medhi Haddab's Speed Caravan terug op snelheid met Nuba Nova. Voor deze nieuwe langspeler sloeg de Frans-Algerijnse meester van de elektronische oed de handen ineen met Cheikh Hamdi Benani, violist en grootmeester van de ma'luf traditie (een genre van muziek in de Andalusische klassieke muziektraditie van Algerije, Libië en Tunesië, maar van Iberische oorsprong en in de Maghreb geïntroduceerd door Andalusische vluchtelingen). De samenwerking, een idee van David Queinnec, toenmalig directeur van het Institut français in Annaba, een stad in het noordoosten van Algerije, dicht bij de grens met Tunesië, resulteerde eerst in een succesvolle tournee door Algerije en het logische vervolg is natuurlijk dit album. Donker randje: Nuba Nova is meteen ook het muzikale testament van Cheikh Hamdi Benani geworden, want de man viel op 77-jarige leeftijd ten prooi aan COVID-19 en overleed op 21 september 2020. Maar als testament kan dit album wel tellen.

Lees verder

Okuté - Okuté

OkutéMeng son en rumba met de ritmes van Orisha-, Palo- en Abakuá-rituelen en je krijgt Okuté. In de Yoruba- of Santeria-religie belichaamt Okuté de koude wateren die de geketende Afrikaanse slaven naar Havana brachten. In de muziek van deze Cubaans band worden de Batá drums uit de Lucumi-traditie gekoppeld aan de tres uit de son montuno en de trompetlijnen uit de comparsa.

Lees verder

Kasai Allstars - Black Ants Always Fly Together, One Bangle Makes No Sound

Kasai AllstarsHet was ondertussen alweer even geleden dat we nog iets van Kasai Allstars vernomen hadden. In 2017 verzorgde de Congolese formatie nog de soundtrack bij Félicité, een film van de Senegalese regisseur Alain Gomis, maar daarna werd het stil. Met deze Black Ants Always Fly Together, One Bangle Makes No Sound presenteert het collectief nu eindelijk toch opnieuw een nieuwe langspeler, en het is meteen ook het eerste Kasai Allstars album dat volledig geproduceerd werd door gitarist Mopero Mupemba. Het ondertussen vertrouwde instrumentarium van de band (elektrische gitaren, traditionele drums als de lokombe en ditumba, en elektronisch versterkte likembe's) werd deze keer aangevuld met voorgeprogrammeerde elektronische drumritmes; een zet waarover wij toch nog wat in dubio zijn.

Lees verder

Boikot - Balkan Acoustic

BoikotDe veteranen van Boikot zijn al sinds 1987 een vaste waarde in het linkse punkrock-milieu van Spanje. Dat ze nu ook op onze radar opduiken heeft alles te maken met dit special albumproject. Voor Balkan Acoustic selecteerde de Madrileense band een aantal nummers uit hun repertoire en gaven ze een akoestische ska-punk meets Balkan-adaptatie, waarbij naast viool, en koperblazers ook traditionele Baskische instrumenten als de trikititxa (of trikiti, een Baskische diatonische accordeon) en txalaparta (een moeilijk te omschrijven houten of stenen percussie-instrument) te horen zijn. Los Ojos De La Calle was al terug te vinden op Esperando En El Metro uit 1990, No Callar komt uit La Ruta Del Che (No Callar), De Espaldas Al Mundo was het titelnummer uit het gelijknamige Boikot-album uit 2002 en ook Ines was op dat album terug te vinden, ook uit het in 2008 verschenen Ameneció krijgen we het titelnummer, opener Skalashnikov, Juntos To Y Yo, Bubamar en Hoi He Vuelto A Caer, en Naita Na komt samen met Instinto Animal, Enloquecer en het gelijknamige titelnummer uit Lagrimas De Rabia uit 2012. Enkel Boikot's interpretatie van het Italiaanse partizanenlied Bella Ciao (dat in Spanje recent opnieuw aan populariteit won dankzij de televisiereeks La Casa De Papel) verscheen nog niet eerder op één van hun albums. Leuke kennismaking met deze tegendraadse Spaanse punkveteranen!

Lees verder

Derya Yildirim & Grup Şimşek - Dost 1

Derya Yildirim & Grup ŞimşekHet rond de in Berlijn gevestigde Turkse vocaliste en multi-instrumentaliste Derya Yildirim opgetrokken Derya Yildirim & Grup Grup Şimşek, is de zoveelste exponent van de heropleving in de Anatolische psychedelische rock. Nog meer dan bij vergelijkbare acts, legt deze band echter de nadruk op het psychedelische, waardoor hun interpretaties van traditionele Anatolische folknummers, afgewisseld met eigen werk, ergens gesitueerd moeten worden tussen klassieke Turkse filmsoundtracks uit de jaren zeventig van de vorige eeuw, het vroege synthesizerwerk van pionier Giorgio Moroder en het werk van pioniers van de Anatolische rock als Moğollar of Erkin Koray. Dost 1 (Turks voor "vriend") is het tweede album van de band en het eerste deel van een tweeluik.

Lees verder

Muito Kaballa Power Ensemble - Mamari

Muito Kaballa Power EnsembleMuito Kaballa Power Ensemble is een negenkoppige formatie uit Keulen rond tenorsaxofonist Niklas Mündermann en pianist Jan Janzen. Niklas begon zijn muzikale carrière als straatmuzikant, waarbij hij al snel de aandacht trok met zijn capriolen op zijn loop station of looper (live-looping is het opnemen en afspelen van stukjes muziek in real-time door gebruik te maken van specifieke hardware-apparatuur, bekend als loopers of phrase samplers). Na de release van zijn debuutalbum Everything Is Broke in 2019, vond Niklas het echter tijd om andere muzikale paden te gaan bewandelen, en nadat hij pianist Jan Janzen tegen het lijf liep, werd al snel besloten om een heuse band te vormen. Op Mamari, de nieuwe dubbel-LP vol Afro-jazz, afrobeat, Afro-groove, Afro-Cubaanse invloeden en meer, hoort u naast Niklas (tenorsaxofoon, flute en synth) en Jan (toetsen) dan ook Nora Beisel op vocalen, André van der Heide op drums, Leonard Gaab op percussie, Lilli Thomas op trompet, Till Weise op bas, Benjamin Schneider op gitaar en Tim von Malotki op baritonsaxofoon.

Lees verder

Nkom Bivoué - Before Zeun Ya Yop EP

Nkom BivouéNkom Bivoué is een jonge Kameroense DJ en producer uit de hoofdstad Yaoundé. De man behaalde vreemd genoeg een masterdiploma financieel management en boekhouding, maar besloot daarna om zijn leven volledig om te gooien en al zijn tijd en energie in zijn ware passie, muziek, te stoppen. Nkom volgde in 2016 een stoomcursus computer assisted music, en in 2019 volgt dan uiteindelijk een eerste single met Akelekui Tche, Beti voor "tot 's morgens" en een uitnodiging om van het leven te genieten en te dansen tot de dageraad, ongeacht de problemen en moeilijkheden waarmee we in het leven worden geconfronteerd. In april 2020 verschijnt Bivoué's debuut-EP From The Stars en in december van hetzelfde jaar is daar al opvolger Processus. Deze Before Zeun Ya Yop ("de weg naar spirituele en materiële verheffing") moet dienen als opwarmertje voor Nkom's later dit jaar te verschijnen eerste volwaardige album Zeun Ya Yop. In de tracklist drie elektronische producties in Bivoué's kenmerkende eclectische stijl, een mix is van EDM, Afro-house, Zuid-Afrikaanse gqom en meer, en die hij zelf omschrijft als Afro Euphoric Dance Music. Bivoué ziet zichzelf als een vrijdenker ("I don't follow the trend, but I do what I feel!") en creëerde zelfs een heel eigen universum waarbij hij zichzelf ziet als een buitenaards wezen afkomstig van de planeet Sirún en zijn fans omschrijft als Sirúnians. From Cameroun to the remote planet of Sirún, welkom in het Afro-futuristische muziekuniversum van Nkom Bivoué!

Lees verder

Balkan Taksim - Disko Telegraf

Balkan TaksimBalkan Taksim zijn de in Boekarest gevestigde multi-instrumentalist Saşa-Liviu Stoianovici en producer Alin Zăbrăuţeanu. Saşa raakte gepassioneerd door de traditionele muziek uit de Balkan en Roemenië en de Slavische cultuur, en begon tijdens zijn omzwervingen door de regio steeds vaker opnames te maken van lokale muzikanten en volkszangers, om ze uiteindelijk te verwerken in de muziek van Balkan Taksim: "Some years ago, in the Balkans, I had the privilige to record stories and songs of the Aromanian community. I could sometimes feel, bei t in the Aromanian, Bulgarian or Macedonian villages, some traces of an Ottoman past, mixed with the Slavic ancient customs and Latin words. And there it was, the music sung by that couple in Velingrad or played on mandolin in Kruševo, in a unique and beautiful house filled with photographs.". Toch is het resultaat volgens Saşa geen simpele collage of culturele toe-eigening (zelfs van de term "fusion" wil hij niet weten), maar eerder het resultaat van gelijkwaardige ontmoetingen tussen verschillende Balkanculturen, traditionele instrumenten, oude ritmes uit de Karpaten, tijdloze stemmen, psychedelica, hedendaagse muzikale technologieën, futuristische visies... en Roemenen. Laat u vooral zelf meevoeren door de bezwerende sound van Balkan Taksim!

Lees verder

Dobet Gnahoré - Couleur

Dobet GnahoréNa de release van Miziki in 2018 ging het Dobet Gnahoré carrière-gewijs niet helemaal voor de wind. De Ivoriaanse verloor haar platenlabel, boekingsagent en tenslotte viel ook haar begeleidingsband uit elkaar, en dan was de COVID-19 pandemie nog niet eens begonnen! Een mens zou voor minder teruggrijpen naar zijn wortels en dus besloot Gnahoré om begin 2020 vanuit haar tweede thuis Frankrijk terug te keren naar haar geboorteland Ivoorkust. Daar pikte ze al snel de draad weer op en begon samen te werken met een aantal getalenteerde maar ondergewaardeerde producers, muzikanten, ontwerpers en artiesten. Het resultaat is een album gevuld met emancipatieboodschappen voor vrouwen (Yakané, Jalouse, of het stevig feministische statement Mon Epoque, een duet met haar broer Okou Camille Gnahoré aka. Black K, rapper bij de Ivoriaanse band Kiff No Beat), hoop voor een positieve toekomst (Zaliguéhi) en een upbeat, dansbare Afro-pop vibe.

Lees verder

BLK JKS - Abantu/Before Humans

BLK JKSBeetje een randgeval voor ondergetekende deze Abantu/Before Humans, want het betreft hier een nieuwe langspeler van de Zuid-Afrikaanse art-rockband BLK JKS (spreek uit "black jacks"). De band, een kwartet bestaande uit Lindani Buthelezi (vocals & gitaar), Mpumi Mcata (gitaar), Molefi Makananise (bas) en Tshepang Ramoba (drums), werd rond de eeuwwisseling gevormd en groeide al snel uit tot publiekslieveling in de Zuid-Afrikaanse underground scene.

Wanneer ook Diplo, bekend van zijn werk met Major Lazer, de band ontdekt gaat he plots heel snel… Ze raken bevriend met leden van The Mars Volta en TV On The Radio (twee bands waarmee BLK JKS vaak vergeleken wordt), jammen met The Rootz en ontmoeten Lou Reed op het SXSW Festival in Texas. In 2008 verschijnt Mystery, een eerste 4 tracks tellende EP opgenomen in de Electric Lady Studios van wijlen Jimi Hendrix, in 2009 gevolgd door langspelerdebuut After Robots, omschreven als een mix van Afrikaanse funkrock, jazz, kwaito, folk, dub, psychedelische prog-rock, mbaqanga, soul en meer, en door Foo Fighters-frontman Dave Grohl uitgeroepen als zijn favoriete album van dat jaar. Maar net zo snel als hun internationale doorbraak er was gekomen, verdween BLK JKS ook weer van het toneel. Het continue toeren had zijn tol geëist en niet lang daarna besluiten de vier bandleden een hiatus in te lassen om zich te wijden aan "individuele projecten".

Lees verder