Interview met The Souljazz Orchestra @ AB

Interview met The Souljazz Orchestra (AB)ABMet Chaos Theories heeft het Canadese The Souljazz Orchestra de perfecte opvolger klaar voor het in een jaren tachtig-sfeertje badende Under Burning Skies uit 2017. Wij hadden een gesprek met componist, multi-instrumentalist en vocalist Pierre Chrétien.


Pierre, voor zover ik weet is de line-up van The Souljazz Orchestra doorheen de jaren ongewijzigd gebleven. Waar kennen jullie elkaar van en hoe is het project destijds begonnen?
Pierre Chrétien (toetsen, gitaar, bas, percussie en vocals): "Voor we samen muziek begonnen te maken, waren we al een hechte groep vrienden die dezelfde clubs en bars in Ottawa frequenteerden. We kwamen er al snel achter dat we eenzelfde muzieksmaak deelden en besloten om voor ons plezier eens samen te jammen. Het begon dus allemaal al een ongedwongen samenwerking tussen vrienden… Vijftien jaar later doen we samen nog steeds ons ding en gaat het er nog steeds heel natuurlijk en organisch aan toe."

Hebben jullie min of meer dezelfde muzikale opleiding genoten?
Pierre Chrétien: "Neen, dat verschilt nogal. Ik heb zelf onder andere klassieke piano gestudeerd en Zak (Zakari Frantz, altsaxofoon, percussie en vocals, red.) verdiepte zich in de bigbandmuziek uit de Verenigde Staten. Andere bandleden zijn dan weer pure autodidacten die het metier al doende aanleerden. Phil (Philippe Lafrenière, drums, percussie en vocals, red.) trok zelfs naar Cuba om daar aan het Amadeo Roldan Conservatorium in Havana de fijne kneepjes van de lokale congapercussie aan te leren. We mogen dan wel allemaal een andere achtergrond hebben, dat maakt het alleen maar interessanter want we vullen elkaar echt aan."

Jullie komen uit Ottawa. Kan je die stad even beschrijven voor diegenen die niet zo vertrouwd zijn met Canada?
Pierre Chrétien: "Ottawa is de hoofdstad van Canada; een middelgrote zeer multiculturele stad met ongeveer 1,5 miljoen inwoners. Voor ons was het de ideale omgeving omdat we heel de tijd bands en artiesten uit de hele wereld aan het werk konden zien. De verscheidenheid van dat muzikale aanbod heeft ons als muzikanten zeker gevormd. Het is een coole plek; geen al te grote stad, maar soms is het beter om een grote vis in een kleine vijver te zijn. Voor ons heeft het in ieder geval gewerkt!"

Als we het aantal genres dat op jullie albums aan bod komt even overschouwen, dan lijken muzikale de mogelijkheden binnen The Souljazz Orchestra haast ongelimiteerd. Is dat ook wat jullie voor ogen hadden toen jullie met de band begonnen?
Pierre Chrétien: "Ik denk dat het ons al van in het begin vooral om de groove van de muziek te doen was, wars van welk genre het ook mocht zijn. In de kern gaat het om soulvolle, jazzy muziek in al zijn variaties. Vanuit onze individuele ervaringen bij Latin-ensembles of Afrikaanse bands, slopen die invloeden haast automatisch in het DNA van The Souljazz Orchestra, maar we wilden altijd meer zijn dan een weinig originele James Brown-achtige funkband en zijn onze nieuwsgierigheid als muzikanten gelukkig nooit kwijtgespeeld!"

Hoe beslissen jullie bij het opnemen van nummers voor een nieuw album welke richting jullie stilistisch op willen?
Pierre Chrétien: "Ik schrijf werkelijk de hele tijd nieuwe nummers en een heleboel van de nummers die we voor nieuwe albums opnemen ontstonden dan ook al jaren geleden. Veel van de tracks op Under Burning Skies en Chaos Theories hebben duidelijk een eighties vibe en toen ik ze destijds schreef was ik ervan overtuigd dat die composities absoluut niet geschikt zouden zijn voor het repertoire van The Souljazz Orchestra. Maar we besloten het er toch op te wagen - alweer met in het achterhoofd om nieuwe muzikale horizonten te verkennen - probeerden er enkele uit, en kozen diegenen die het best aanvoelden. Zo gaat het altijd: we proberen iets wat ons wel leuk lijkt en goed aanvoelt en kijken wat er vervolgens gebeurt."

Een ander gegeven bij The Souljazz Orchestra is het feit dat jullie binnen de line-up van de band steeds van lead-vocalist wisselen. Hoe wordt bepaald wie welk nummer zal inzingen?
Pierre Chrétien: "Als componist schrijf ik mijn nummers vaak al met een bepaald bandlid in gedachten en als ik nog niet zeker ben dan houden we een soort wedstrijdje in de studio waarbij we verschillende versies van hetzelfde nummer opnemen, steeds met een ander bandlid op lead-vocals. Maar zoals gezegd, de meeste nummers worden dus geschreven met een welbepaald bandlid in het achterhoofd."

Als jullie op zoek gaan naar nieuwe interessante invalshoeken voor jullie muziek, gebeurt dat dan door gewoon wat te grasduinen op YouTube of gaan jullie in platenzaken op zoek naar zeldzaam vinyl?
Pierre Chrétien: "Ik heb een platenspeler en ik houd wel van de sound van een vinylplaat, maar neen, we zijn geen hardcore vinylverzamelaars. Eigenlijk ontstaan de meeste nieuwe ideeën uit rechtstreekse interactie met collega muzikanten die we ontmoeten."

Ik wil de vraag ook graag omkeren… Hoe belangrijk is het voor jullie om bij de release van een nieuw album ook een vinylversie te kunnen presenteren?
Pierre Chrétien: "Wel, aangezien we zelf voornamelijk naar vinyl luisteren, is het een beetje de sound en het format dat we in ons achterhoofd hebben als we aan een nieuw album bezig zijn. Om het kort samen te vatten: als wij met een album bezig zijn, zijn we een LP aan het opnemen! Als je het op die manier aanpakt is het gemakkelijk om de opnames ook om te zetten naar andere formats zoals CD of cassette, maar omgekeerd zou je bijvoorbeeld nummers op de vinylversie moeten weglaten omdat ze te lang zijn en dus gewoon niet op een vinyl-LP zouden passen."

Zoals we al eerder hebben vastgesteld heeft The Souljazz Orchestra vooral naam gemaakt door verschillende stijlen op een aanstekelijke manier door elkaar te mixen. Dat gezegd zijnde, zijn er nog steeds genres waar jullie nog niet mee geëxperimenteerd hebben en waar je je eens graag aan zou wagen?
Pierre Chrétien: "Men heeft ons al vaak gevraagd of we niet eens wilden samenwerken met een rapper, maar ik sta zelf nogal sceptisch tegenover dat idee omdat er al veel van dat soort, vaak maar middelmatig klinkende, projecten zijn. Als je het niet perfect aanpakt kan het resultaat enorm tegenvallen! (lacht) Het is een moeilijke vraag om te beantwoorden omdat onze muziek en sound steeds organisch geëvolueerd zijn. Er was nooit sprake van voorbedachtheid, dus om nu snel wat genres te gaan noemen zou bijna aanvoelen als vals spelen! (lacht)"

De band heet The Souljazz Orchestra, dus wat zijn jullie belangrijkste jazzinvloeden eigenlijk?
Pierre Chrétien: "We zijn allemaal jazz heads, maar om voor mezelf te spreken, ik ben een grote fan van Duke Ellington! Ook al hebben we maar drie saxofonisten in de band, bij het componeren voor Souljazz doe ik dat altijd met bigbandmuziek in het achterhoofd, en probeer ik die jongens steeds groter te laten klinken dan ze in werkelijkheid zijn. Daarnaast heb ik ook grote bewondering voor het werk van Sun Ra en wat jazzpianisten betreft wil ik ook zeker McCoy Tyner, Herbie Hancock en Alice Coltrane (de echtgenote van John Coltrane, red.) vermelden. Wie ik ook zeker niet mag vergeten is Miles Davis; niet alleen vanwege zijn muziek, maar omwille van zijn muzikale visie. Miles verlegde steeds zijn eigen muzikale grenzen en weigerde om in een hokje geplaatst te worden. Hij shockeerde zijn fans steeds maar opnieuw door zichzelf opnieuw uit te vinden en dat is iets wat ik op mijn manier met The Souljazz Orchestra ook probeer te doen!"

reacties


Reactie
Je kan gebruik maken van Emoticons en Textile-opmaak.
Naam E-mail (wordt niet gepubliceerd) Website (optioneel)
spamquiz: Wat zijn de eerste twee letters van tropicalidad.be?