Kora Jazz Trio @ Flagey


Om een of andere reden ging ik ervan uit dat we drie kora-spelers op de planken van studio 4 — de zelfde plaats waar het magische concert van Vieux Farka Touré zich voltrok — gingen aantreffen. My mistake, want naast twee kora's vulden een vleugelpiano en een bijzonder latin aandoende percussie-set het podium. Een setting die zich iets makkelijker tot jazz leent.
Djeli Moussa begon het concert moederziel alleen en toverde (na een korte stem-sessie) glasheldere klanken uit zijn kora — iets waar we op deze weblog niet bepaald vies van zijn. De echte jazzy touch kwam wat mij betreft van de pianist Aboudlalye Diabaté die ook probleemloos de baslijnen voor zijn rekening nam. De kora leent zich uitstekend als improvisatie-instrument en meneer Diawara had er duidelijk kaas van gegeten. Hij combineerde zijn vingervlug getokkel met gitaar-achtige aanslagen op het intrigerende 21-snarige instrument: een ware lust voor het oor. Percussionist Moussa Cissoko voorzag het geheel van de nodige drive alsook van een extra African touch — zeker met het diepe, zuivere basgeluid dat hij moeiteloos uit zijn kalebas goochelde. Ondanks de overduidelijke Afrikaanse invloed respecteerden ze de natuurwetten van de jazz: één of twee basis-thema's waarop de drie leden afwisselend improviseerden. Niet daar iets op tegen is, behalve dan dat zoiets bij momenten wat voorspelbaar wordt. Maar dat kon de pret van een prima wereldjazz concert niet drukken.