Herve Samb - Teranga
![Herve Samb Herve Samb](/images/herve_samb-teranga.jpg)
Teranga, opgedragen aan de Senegalese meesterdrummer Doudou N'Diaye Rose en Orchestra Baobab vocalist Ndiouga Dieng (die laatste is nog te horen in afsluiter Denianke), laat zich uit het Wolof vertalen als "gastvrijheid", maar moet in de context van dit album eerder gezien worden als openstaan voor invloeden van buitenaf. Teranga opent met het vederlichte Thiosanne (Wolof voor "traditie" of "cultuur", zie ook de gelijkaardige instrumental Dem Dakar), jazz meets sabar-percussie, en zet meteen de toon voor de rest van het album. In My Romance/Sama Leer, waarvoor Herve vocaal werd bijgestaan door de eveneens Senegalese Adiouza, klinken dan weer invloeden uit de bossanova door, en in Saaraba (eigenlijk een medley van Saaraba, Dienewally en Ñaani Bagn Na, drie Senegalese traditionals, een categorie waar je ook Bireum Yaasin Boubou mag onderbrengen) met Souleymane Faye op vocals, laat Samb sabar-drums samenvloeien met een klassiek strijkerskwartet en jazzgitaar. Met Tasé ("ontmoeting"), een nummer dat Herve al op zijn veertiende schreef, krijgen we dankzij de aanwezigheid van Daara J ook wat invloeden uit de hip-hop (zie ook Niouk waarin Herve zijn jazzy sabar-stijl aanvult met scratchgeluiden, en Giant Steps/Bëg Tekki, gebaseerd op John Coltrane's gelijknamige jazznummer, waarin rappers N'dongo D en Mike Ladd zich stevig laten gelden). Met The Days Of Wine And Roses kiest Samb dan weer voor een herinterpretatie van het nummer van Henry Mancini uit de gelijknamige film van Blake Edwards uit 1962, en hetzelfde doet hij met There Will Never Be Another You/Bara Mbaye, origineel een nummer van Harry Warren uit de musical Iceland (H. Bruce Humberstone, 1942). Heerlijk album om rustig van te genieten op een zonnige zondagochtend!
www.hervesamb.com | www.cristalrecords.com | www.xmd.nl