Master Musicians Of Jajouka led by Bachir Attar - Dancing Under The Moon
Trok George Harrison van The Beatles destijds naar India om er sitar-les te nemen bij Ravi Shankar, dan ging Rolling Stone Brian Jones het in het Rifgebergte in het noorden van Marokko zoeken waarbij hij de wereld liet kennismaken met de bezwerende klanken van de Master Musicians Of Jajouka. Dat gezegd zijnde moet die eer eigenlijk worden toegeschreven worden aan Brion Gysin, kunstenaar en de creatieve partner van William Burroughs, die de reis van Tanger naar Jajouka maakte in de vroege jaren vijftig van de vorige eeuw en er met zijn Uher bandrecorder de eerste opnames maakte van de muziek van de Ahl Serif, de lokale stam van Jebala-Berbers.Tijdsprong naar het Londen van 1968, wanneer Brian Jones de opnames van Gysin te horen krijgt en prompt beslist om het afgelegen dorp ook een bezoek te brengen. Brian is gewapend met betere opnameapparatuur en in 1971 verschijnt als de allereerste release op Rolling Stone Records Brian Jones presents: The Master Musicians Of Joujouka, dat vandaag de dag nog steeds beschouwd wordt als één van de hoekstenen van wat bekend zou worden als het wereldmuziekgenre. Jones maakte met de titel van het album een fout, want spelde de naam van het dorp als Joujouka terwijl het Jajouka moest zijn (vrij vertaald: "Uilenberg").
Wanneer in 1971 dan ook nog eens een artikel over het dorp en zijn muzikale bewoners in Rolling Stone verschijnt, wordt Jajouka in geen tijd een pelgrimsoord voor muziekfanatici en hippies. Zo volgen in 1972 nog Joel Rubiner, resulterend in het in 1975 verschenen The Master Musicians Of Jajouka, in hetzelfde jaar gevolgd door free jazz-saxofonist Ornette Coleman, die de muziek van het orkest gebruikte voor zijn album Dancing In Your Head. Later zouden ook nog Mikey Hart van Grateful Dead, Debby Harry van Blondie, Talvin Singh, Howard Shore, Marc Ribot, DJ Logic, John Zorn en Flea van Red Hot Chili Peppers volgen. Onderschat de muzikale invloed van dit Berberse gezelschap dus zeker niet!
De laatste in het rijtje was voorlopig de Italiaanse muzikant en geluidstechnicus Jacopo Andreini, die in 2019, net voor de hele wereld in lockdown zou gaan voor de COVID-19 pandemie, door bandleider Bashir Attar (zoon van Abdeslam 'Jnuin' Attar, die nog bandleider was ten tijde van Brian Jones' bezoek) uitgenodigd werd om de muzikale erfenis van de malimin of "meester-muzikanten" zo gedetailleerd mogelijk vast te leggen voor het nageslacht. In de daaropvolgende week werden uren en uren aan materiaal opgenomen en daaruit weer nu een selectie gemaakt voor dit dubbelalbum dat mag gelden als een meer dan waardig muzikaal testament aan de mystiek en spiritualiteit van Jajouka.
Ontdek of herontdek het geluid van de rhaita (een Marokkaanse dubbelrietvolkshobo) die u zo mee terugneemt naar het hof van de Marokkaanse sultans (Khamsa Khamsin, Opening The Gate), maar ook de op darbouka-, tebel- en bendirpercussie, guembri en kamanja-viool drijvende jibli of "bergmuziek" (The Bird Prays, Habibi N'Sitini, L'Ayta); muziektradities die eeuwen teruggaan!
www.jajouka.com | www.glitterbeat.com