Ray Barretto / Que viva la musica (fania)

Zijn ongeëvenaarde jazz improvisaties op afro-caraïbische ritmes zetten zijn stempel op salsa-grootheden als Celia Cruz, Tito Puente, Ruben Blades, Johnny Pacheco en Willie Colon. Een hele rij platen uit zijn aardig lijvige discografie zijn opgenomen bij het Fania label die in de zomer van vorig jaar een luxe dubbel CD in elkaar knutselden onder de titel Que viva la musica. Een waardig eerbetoon die we graag in onze platenkast hebben steken.
Om met de deur in huis te vallen: na een paar korte fragmenten van de eerste drie nummer was ik verkocht. De plaat grijpt je van bij het begin naar de keel en laat je twee uur lang niet los — zelfs niet tijdens het tien minuten lange Cocinando en evenmin bij korte groovy tracks als El Bantu. De verzamelaar opent toepasselijk met El Watusi, het nummer waarmee Ray Barretto als eerste hispanic een hit scoorde in de amerikaanse billboard charts en slingert daarna kris-kras verder door het indrukwekkend straf Barretto archief van Fania. Ik moet eerlijk bekennen dat dit mijn eerste Ray Barretto plaat is, maar dit lijkt mij zonder twijfel een must voor elke latino-aficionado. Voorproeven kan op iTunes en op onze
Op YouTube hebben we nog een stomend live fragment uit de jaren '70 van de man opgediept. Samen met Mongo Santamaria (die trouwens eerst te zien is in het fragment) bouwt hij een indrukwekkend latin-percussie-feestje: zowel de band als het publiek gaan volledig door hun dak. ¡Que viva Ray Barretto!