Çiğdem Aslan - Mortissa

Çiğdem AslanRebetiko mag ons West-Europeanen dan wat melancholisch in de oren klinken (het genre kreeg niet voor niets de bijnaam “de Egeïsche blues”) in Turkije en Griekenland is het nog steeds de vrijheidsmuziek van de onderklasse en gezien de gebeurtenissen in zowel Griekenland als Turkije (het album wordt trouwens opgedragen aan alle “mortissas” die hun mannetje stonden tijdens de protesten op het Taksim-plein) is het misschien niet meer dan passend dat Çiğdem Aslan, een jonge zangeres van Koerdisch-alevitische afkomst, het genre een nieuwe wind geeft. Rebetiko ontstond in het Ottomaanse Rijk van de jaren twintig van de vorige eeuw en kan ruwweg opgedeeld worden in twee sub-genres: enerzijds Griekse, vooral door het geluid van de bouzouki voortgedreven, rebetiko en anderzijds haar meer oriëntaalse broertje smyrneika. In de tracklist van Mortissa (“sterke onafhankelijke vrouw”) vinden we nummers als Pane Gia To Praso (“op zoek naar prei”), een verborgen ode aan de hasj, Ferece is de smeekbede van een vrouw die wil ontsnappen aan de greep van de sluier en in Çakici staat dan weer de outlaw Mehmet Efe centraal. Het zal dan ook niet verbazen dat deze rebelse muziek tijdens de jaren dertig van de vorige eeuw een tijd lang flink gecensureerd en zelfs in de ban geslagen werd en dat zowel in Griekenland als Turkije!

www.cigdemaslan.com | www.asphalt-tango.de

reacties


Reactie
Je kan gebruik maken van Emoticons en Textile-opmaak.
Naam E-mail (wordt niet gepubliceerd) Website (optioneel)
spamquiz: Wat zijn de eerste twee letters van tropicalidad.be?