The Nile Project - Jinja

The Nile ProjectThe Nile Project is een gelegenheidsproject waarvoor 15 muzikanten uit verschillende landen rond de Nijl en zijn bijrivieren - Ethiopië, Egypte, Kenia, Oeganda, Rwanda, Soedan en Burundi - de handen in elkaar sloegen. In 2013 was er al het live-album Aswan en voor deze studio-opvolger blies The Nile Project opnieuw verzamelen in Jinja, een stadje in het zuiden van Oeganda. The Nile Project staat echter voor meer dan alleen maar muziek, want de echte missie van de band is om de wereld er bewust van te maken dat er in het Nijlbekken teveel mensen van de rivier gebruik maken en de watervoorraad steeds beperkter wordt. Opener Inganji is een ontmoeting tussen de stemmen van de Rwandese Sophie Nzayisenga en de Ethiopische Selamnesh Zemene. Allah Baqy is dan weer een oud Egyptisch liefdeslied, hier gebracht door Dina El Wedidi en Sarah Abunama-Elgadi, die er wat Soedanese vibes aan toevoegt, en ook Dil Mahbuby, opnieuw met El Wedidi, maar met een hoofdrol voor de oed van Mohamed Abozeky is van eenzelfde orde. Voor Ya Abai Wuha, opnieuw met Selamnesh Zemene trekken we naar Ethiopië en ook Tenseo, deze keer met de sax van Jorga Mesfin in combinatie met de stem van Zemene, is pure Ethio-jazz (al is het nummer, waarin ook opnieuw de oed van Mohamed Abozeky te horen is, eigenlijk gebaseerd op een hymne uit de Koptisch-Orthodoxe kerktraditie). In Omwiga hoort u dan weer de adungu, een typisch Oegandese harp en Biwelele doet hetzelfde voor de ikembe en de enanga, respectievelijk een Rwandese duimpiano en citer. Ook zin om eens muzikaal de Nijl af te varen, haal dan vooral deze Jinja in huis!

www.nileproject.org | www.zambaleta.org | www.xmd.nl

Philippe Baden Powell - Notes Over Poetry

Philippe Baden PowellPhilippe Baden Powell is de zoon van de legendarische Braziliaanse gitarist en componist Baden Powell de Aquino, maar dat had u wellicht al geraden. Philippe groeide op tussen Rio, Parijs en, toeval bestaat niet, het Duitse Baden Baden, en stond al voor de eerste keer op het podium - toen nog samen met zijn vader - als dertienjarige knaap. Over zijn vader's muzikale invloed zegt Philippe zelf het volgende: "He transmitted to me the passion and commitment indispensable to any artist.", en ook de onweerstaanbare drang om met anderen samen te werken is een karaktertrek die hij erfde van zijn pa: "I can't remember a time making music just by myself. I've always felt like a kid with toys waiting for friends to come and play.". Op Notes Over Poetry zijn die vrienden onder andere de Franse jazz-drummer André Ceccarelli, de Belgische jazz-vocalist David Linx en de Braziliaanse percussiegrootmeester Ruca Rebordão. De samenwerking leverde een album vol heerlijke latin-jazz op, dan eens met invloeden uit hip-hop/spoken word (titelnummer Notes Over The Poetry) en vervolgens weer met wat lichte samba-toetsen (opener Vamos Donatear?, een track opgedragen aan de Braziliaanse pianist João Donato) of een funky baslijn (Chica). Wij zijn geen jazz connaisseurs, maar dit soort zwoele muziek kan alleen maar uit Brazilië komen daar zijn wij dan weer wel zeker van!

www.philippebadenpowell.com | www.faroutrecordings.com

Daymé Arocena - Cubafonia

Daymé ArocenaMet Nueva Era, haar debuutalbum uit 2015 luidde Giles Peterson-protegé Daymé Arocena al een nieuw tijdperk in de Cubaanse muziek aan en op Cubafonia, waarvoor ze onder andere samenwerkte met Dexter Story, brengt ze opnieuw die heerlijke mengelmoes van Cubaanse ritmes als changui, guaguanco en ballada, met jazz, samba, nu-soul (Mambo Na' Ma, Como) en een snuifje santeria (opener Eleggua), waarbij ze afwisselt tussen Spaans, Engels en in afsluiter Valentine zelfs voorzichtig enkele lijnen in het Frans. Als muzikale helden noemt Daymé onder andere Ella Fitzgerald, Billie Holiday, Nina Simone, Elis Regina en Erykah Badu en deze Cubaanse diva mag wat ons betreft gelijk in dat rijtje aanschuiven. Een betere Cubaan gaan we u dit jaar waarschijnlijk niet meer serveren.

Daymé Arocena komt Cubafonia live voorstellen op 5 april in De Roma (Antwerpen) en op 8 april in Espace Senghor (Brussel).

www.cubafonia.com | www.daymearocena.com | www.brownswoodrecordings.com

Eléonor - Vive

EléonorEléonor is het alter ego van de Antwerpse vocaliste Elly Aerden die zich voor het gros van de teksten van haar nummers baseert op oude Romeinse gedichten. De voertaal op Vive ("leef!") is dan ook vooral het Latijn, al zijn er in de tracklist ook nummers in het Spaans (het Arabo-Andalusische Ay Carmela) en Portugees (Minha Aldeia) terug te vinden. Die laatste track is een muzikale bewerking van een gedicht van Fernando Pessoa waarvoor Eléonor zich vocaal liet bijstaan door de Portugese fadozanger Helder Moutinho. Met dit album wilde Elly naar eigen zeggen het leven in al zijn facetten belichten: zo gaat Cras, een gedicht uit de 1ste eeuw, over iemand die alles steeds weer maar uitstelt en dus "vergeet" te leven, titelnummer Vive (met een intro op een diatonische-accordeon door Anne Niepold die zo als soundtrack voor een televisiereeks zou kunnen dienen) zou je kunnen samenvatten als "carpe diem" of "pluk de dag", en De Vere gaat dan weer over de lente en de kringloop van het leven. Fado, jazz, oriëntaals (Dulcissime) en klassiek (Cras) met een eeuwenoude tekstuele basis.

www.eleonor.be

Tamikrest - Kidal

TamikrestKidal, ondertussen alweer de vierde langspeler van de jonge Toeareg-leeuwen van Tamikrest, is een eerbetoon geworden aan het dorp in het noorden van Mali waar frontman Ousmane Ag Mossa opgroeide en dat tegelijk geldt als de onofficiële hoofdstad van de Toeareg uit de regio en symbool staat voor hun verzet en standvastigheid. Over de nummers op het album zegt Ousmane zelf het volgende: "I wrote most of the songs when I was in the desert. If you want to talk about the situation, you really need to live it. Kidal talks about dignity. We consider the desert as an area of freedom to live in, but many people consider it as just a market to sell to multinational companies, and for me, that is a major threat to the survival of our nomadic people.", of zoals hij het samenvat in War Tila Eridaran: "My love is my country, my ambition is freedom!". Kidal werd opgenomen in Bamako, geproduceerd door Mark Mulholland en gemixt door David Odlum, die al eerder een Grammy in de wacht sleepte voor zijn werk met Tinariwen. Tamikrest behoorde al langer tot onze woestijnfavorieten en bevestigt opnieuw met deze Kidal.

Tamikrest komt Kidal live voorstellen in de Brusselse Botanique op 6 mei.

www.tamikrest.net | www.glitterbeat.com | www.xmd.nl

Les Amazones d'Afrique - République Amazone

Les Amazones d'AfriqueNet op tijd voor internationale vrouwendag 2017 mogen we u Les Amazones d'Afrique voorstellen en is Afrika een eerste vrouwelijke supergroep rijker! De line-up die Real World Records wist samen te stellen oogt in ieder geval indrukwekkend: Angélique Kidjo, Rokia Koné, Mamani Keita, Nneka, Massan Coulibaly, Kandia Kouyaté, Madiaré Dramé, Madina N'Diaye, Mariam Doumbia en Inna Modja, allemaal zijn ze op République Amazone te horen. Het hele project werd eigenlijk op poten gezet om aandacht te vragen voor het wereldwijde probleem van de genderongelijkheid, een boodschap die wellicht nog het beste wordt samengevat in La Dame Et Ses Valises, een nummer waarin Nneka onder andere vraagt: "Woman don't you know you're a queen?". Maar République Amazone gaat om meer dan een boodschap wereldkundig maken, want met de opbrengst van het album ondersteunen de dames ook actief de Panzi Foundation, een hospitaal opgericht in Bukavu (Oost-Kongo), waar dokter Denis Mukwege ondertussen al zowat 80000 vrouwen, waarvan velen het slachtoffer van brutaal seksueel geweld, opnieuw een toekomst wist te bieden. Deze amazones staan klaar om de wereld te veroveren!

www.realworldrecords.com

Yasmine Hamdan - Al Jamilat

Yasmine HamdanYasmine Hamdan, de vrouwelijke helft van het Libanese underground-duo Soapkills, is met Al Jamilat ("de schoonheden") aan haar tweede soloalbum toe. Voor de opnames trok ze naar de studio van Sonic Youth in Hoboken, New Jersey, waar ze de 11 demo's, opgenomen tijdens treinritten, vliegreizen en op hotelkamers, verder afwerkte met Steve Shelley (die ook de drumpartijen op het album voor zijn rekening nam), multi-instrumentalist Shahzad Ismaily en producers Luke Smith en Leo Abrahams. Alle nummers op Al Jamilat zijn originele composities, enkel het titelnummer, een ode aan de vrouwelijkheid, is een uitzondering, want een muzikale interpretatie van een gedicht van de Palestijnse dichter Mahmoud Darwish. Hamdan zingt in een variatie aan Arabische dialecten, maar voor wie die talen niet machtig is en toch benieuwd is naar waar Yasmine het in haar nummers dan el over heeft, geeft de zangeres zelf mee: "As for my own lyrics, my top ten list of topics are relationships, manipulation, self-reflection, self-mocking, deception, lust, sin, fear, love and rebellion.". Met haar westerse indiepop met vocals in het Arabisch bewijst Yasmine Hamdan nog maar eens dat "wereldmuziek" in twee richtingen kan of zelfs moet werken.

In het kader van Les Nuits komt Yasmine Hamdan Al Jamilat op 13 maart live voorstellen in de Brusselse Botanique.

www.yasminehamdan.com | www.crammed.be

Mokoomba - Luyando

MokoombaVijf jaar na hun debuut Rising Tide is de Zimbabwaanse revelatie Mokoomba eindelijk terug met deze Luyando (Tonga voor "moederliefde"). Mokoomba koos deze keer voor een akoestische aanpak, maar dat betekent zeker niet dat de nummers op Luyando minder energiek klinken dan die op voorganger Rising Tide. Met de tracks op Luyando betuigt Mokoomba vooral eer aan de tradities uit de Tonga en Lovale cultuur die langzaam maar zeker dreigen te verdwijnen. Zo adviseert Njawane jonge jagers hoe ze zich moeten gedragen wanneer ze bedreigd worden door een leeuw, is Kumukanda' geïnspireerd op een initiatieritueel bij de Tonga, en in Mabemba bezingen ze dan weer de waarden van het Tonga-volk. De bandleden van Mokoomba groeiden op vlakbij de Victoriawatervallen of Mosi-oa-Tunya, en Mokole (vrij vertaald "donderende rook") is een ode aan de wereldberoemde waterval. Het meest emotioneel geladen nummer op Luyando is Kambowa, waarin Mokoomba verhaalt over een traumatische gebeurtenis in de geschiedenis van de Tonga, die in 1955 gedwongen hun voorouderlijke gronden moesten verlaten om plaats te maken voor de aanleg van de Kariba dam. Toekomst en verleden van een volk gestalte gegeven door een geweldige band!

www.mokoomba.co.zw | www.outhere.de | www.xmd.nl

Kalio Gayo - Orok EP

Kalio GayoZowat exact twee jaar na hun vorige release, Drango 13, is het Utrechtse Kalio Gayo terug met deze 6 tracks tellende Orok EP. Aan hun muzikale recept - "global parti folk" zoals ze het zelf omschrijven - is weinig veranderd en ook op Orok vullen zangeressen Renske Das en Anja Pleit opnieuw hun verzonnen taaltje aan met flarden Engels (zoals al een eerste keer het geval was op Drango 13). In afsluiter Signe hoorden we opnieuw de woorden "party y prije" of "feest en tranen" die ook al de titel vormden van hun gelijknamige album uit 2011, maar vooral Diloberri vat het statement dat de band met deze release wil maken mooi samen: "… there is no such thing as the wrong country, the wrong color or the wrong name, we share the same future, bright or grim, east and west, the same future…". Laat ons hopen dat het gros van de Nederlanders met de nakende parlementsverkiezingen daar in het vooruitzicht goed die boodschap begrepen hebben!

www.kaliogayo.nl

Omar Sosa & Seckou Keita - Transparent Water

Omar Sosa & Seckou KeitaDe dialoog tussen de kora van Seckou Keita en de piano van Omar Sosa op Transparent Water heeft het ene moment wat weg van klassieke muziek en doet dan weer eerder aan een filmscore denken. Met dit album breidt Keita in feite een vervolg op het uit 2014 daterende Clychau Dibon, waarop hij een vraag en antwoord spel speelde met de harp van Catrin Finch. Dit album kreeg dus Transparent Water als titel en opener Dary begint dan ook letterlijk met het geluid van stromend water. Dat beide heren niet over één nacht ijs gingen mag blijken uit het feit dat de eerste opnames voor dit album al dateren uit de lente van 2013. Transparent Water is dan ook meer dan kora en piano alleen, en Sosa en Keita deden dan ook een beroep op de Chinese sheng- en bawu-meester Wu Tong en de Japanse koto-speelster Mieko Miyazaki. Voor de percussietoetsen op het album kon Omar dan weer rekenen op zijn vaste percussionist Gustavo Ovalles. Wondermooi album om heerlijk op weg te dromen.

www.omarsosa.com | www.seckoukeita.com | www.worldvillagemusic.com

Onom Agemo And The Disco Jumpers - Liquid Love

Onom Agemo And The Disco JumpersAls u dacht dat Onom Agemo een obscure afrobeatlegende was, dan hebt u het terdege mis, want achter Onom Agemo And The Disco Jumpers gaat gewoon een Duits viertal uit Berlijn schuil (en probeer Onom Agemo ook maar eens achterstevoren te lezen, dat helpt vast). Spil van de band is saxofonist Johannes Schleiermacher en Liquid Love, de tweede langspeler van de band, is het logische vervolg op Cranes And Carpets uit 2015 (zelfs in de hoezen van beide albums zorgde de band voor enige continuïteit). De sound van Onom Agemo And The Disco Jumpers vatten is niet gemakkelijk, maar grooven doet het in ieder geval als de beesten. Wij hoorden op Liquid Love onder andere invloeden uit de Ethio-jazz (Opus), afro-funk (Weird Panda King, The Disco Jumpers), free jazz, psychedelica, krautrock en Marokkaanse gnawa (Kurifuna). Het album sluit af met de vierdelige compositie Somebody waarin ook de stemmen van Maria Schneider, Natalie Grefel en Olga Xavier te horen zijn. Aanstekelijke Duitse weirdness!

www.discojumpers.de | www.agogo-records.com

Diom De Kossa - Wasso

Diom De KossaMeesterdrummer Diom De Kossa werd geboren in Toufinga, een klein dorp in het noordwesten van Ivoorkust. In het begin had hij naast zijn muzikale activiteiten - het opluisteren van lokale feestelijkheden en ceremonieën - nog gewoon een job als koffieplukker, maar algauw werd zijn uitzonderlijke talent ook op nationaal niveau opgemerkt en ging hij fulltime deel uitmaken van het Nationaal Ballet van Ivoorkust. Ondertussen woont en werkt Diom alweer drie decennia in Noorwegen. Op deze Wasso wordt De Kossa bijgestaan door zijn vaste bandmakkers Kenneth Ekornes (drums en percussie) en Olav Torget (gitaar, ngoni en vocals), aangevuld met de Braziliaanse nieuwkomer Tiago Mendez (bas en vocals). Wasso opent met Djédjé Ayoka, een ode aan Ernesto Djédjé, de koning van de ziglibithy. Het gitaarspel van Olav Torget in Djinnan, een smeekbede aan de geesten, deed ons dan weer aan het werk van gitarist Carlos Santana denken en diezelfde gitaar voert ook in andere nummers op Wasso de hoogste noot, maar steeds in dialoog met Diom's percussieritmes. Absolute ontdekking en aanrader voor wie van West-Afrikaanse muziek houdt!

www.grappa.no

Jaakko Laitinen & Väärä Raha - Näennäinen

Jaakko Laitinen & Väärä RahaVoor hun vierde langspeler gaat het Finse kwintet Jaakko Laitinen & Väärä Raha (voor de gelegenheid aangevuld met de Deens-Macedonische klarinettist Bjonko en de uit Berlijn afkomstige balalaika-speler Morgan Nikolay) verder op het elan van voorganger Lapland-Balkan uit 2013. Näennäinen, dat zich losweg laat vertalen als "schijnbaar" of "blijkbaar", voelt eigenlijk veeleer aan als een Balkan-plaat, al zocht Laitinen voor Kännissä Ja Pilvessä inspiratie bij een Griekse rembetiko-klassieker van Anestis Delias, de melodie van opener Valheet Ja Kalheet heeft dan weer wortels in Russisch-Oekraïense muziektraditie en Aman heeft dan weer een oriëntaals tintje. Jaakko Laitinen & Väärä Raha blijft tot nader order het beste Finse feestorkest!

www.mrjaakko.com | www.playgroundmusic.fi

Bargou08 - Targ

Bargou08Targ is het debuutalbum van Bargou08, een Tunesische band rond zanger en wtar-speler Nidhal Yahyaoui en producer/toetsenist Sofyann Ben Youssef (zie ook Kel Assouf). De naam van de band verwijst naar de Bargou-vallei, op de grens tussen Tunesië en Algerije, en een dorpje met dezelfde naam. Het is daar dat Nidhal opgroeide en gefascineerd raakte door de eeuwenoude unieke lokale muziektradities. Yahyaoui zingt in het Targ, een lokaal dialect dat een mengelmoes is van Berbers en Arabisch is en meteen ook de titel voor het album leverde. Het hele album werd in drie weken opgenomen in de woonst van de Yahyaoui's. Daarbij moest blijkbaar af en toe serieus geïmproviseerd worden. Zo werden bijvoorbeeld balen stro aangerukt die moesten dienst doen als geluidsschermen en moest Sofyann vaak tegelijk de opnameapparatuur regelen en zijn Moog bespelen. Naast de stem van Nidhal is het vooral het geluid van de gasba en zakra fluiten dat het meest in het oor springt op Targ. Onze favoriete track? Het geweldig opzwepende nummer Dek Biya, waarbij de fluiten echt allesoverheersend zijn en het ritme van de bendir je nog verder in trance brengt. Glitterbeat Records doet het weer!

Bargou08 komt Targ live voorstellen in 4AD in Diksmuide op vrijdag 7 april.

www.glitterbeat.com | www.xmd.nl

Victor Assis Brasil - Toca Antonio Carlos Jobim

Victor Assis BrasilFar Out Recordings gaat zoals beloofd door met het heruitgeven van de catalogus van het Quartin label en na Jose Mauro's Obnoxious is het nu de beurt aan de veel te vroeg gestorven Victor Assis Brasil met het uit 1970 daterende Toca Antonio Carlos Jobim. Meer dan vier tracks zijn er op dit album niet te vinden, zoals de titel al aangeeft, allemaal nummers van Antonio Carlos Jobim, maar waar Jobim's bossa nova versies slechts een enkele keer de drie minuten overschreden, creëerde Brasil jazzy herinterpretaties die minutenlang aanhouden en waarbij Victor's saxofoon steeds de boventoon voert. Meteen ook de reden waarom dit album meer dan waarschijnlijk eerder jazz- dan wereldmuziekliefhebbers zal aanspreken.

www.faroutrecordings.com

Kadialy Kouyate - Na Kitabo

Kadialy_Kouyate-Na_KitaboKadialy Kouyate, een Senegalese kora-speler die ondertussen naar het Verenigd Koninkrijk afzakte, doe met Na Kitabo ("mijn boek") precies wat er van een West-Afrikaanse griot verwacht wordt: zijn ervaringen delen, informeren en verhalen vertellen. Zelf zegt hij zijn rol als griot te zien als: "A griot's role in society is like a messenger who should inform, advice and bring people together in unity and harmony. For that reason I wanted to be that voice for my people and for all the listeners. I therefor decided to use this opportunity to convey the teachings and messages embedded in the songs, with the hope that they could contribute to change and to construct a stronger humanity and better society." Echt teruggrijpen naar die griot-traditie doet Kadialy in Kouyate Nana, waarin hij verhaalt over zijn eigen familie waarvan de stamboom teruggaat tot in de 13de eeuw. Kadialy heeft zich duidelijk laten inspireren door de Malinese muziek en opener Du Courage, deed ondergetekende alvast wat aan Habib Koite denken, maar verschillende van de andere tracks op Na Kitabo (Horomaya, Jigui Nana, Dankeneya, Kanu Foro, Khera Doron…) lijken dan weer rond de sleutelwoorden hoop, geloof en liefde te draaien. Geslaagde brok West-Afrikaanse afro-pop met een boodschap.

www.kadialykouyate.com | www.xmd.nl

Joe King Kologbo & The High Grace - Sugar Daddy

Joe King Kologbo & The High GraceSugar Daddy is de eerste van wat een reeks van heruitgaven van zeldzame en onderbelichte muziek uit Afrika, Latijns-Amerika en de Caraïben moet worden. Dit album van Joe King Kologbo & The High Grace verscheen oorspronkelijk in 1980 op het kleine Electromat label en telt naast het meer dan 15 minuten durende titelnummer slechts 2 andere tracks, allen een mix van highlife en disco. Joe King was/is de vader van afrobeatlegende Oghene Kologbo en die herinnerde zich nog het volgende over de titel van het album: "My mum used to say: "I hope you don't go and play guitar everywhere and play around. Don't go and be Sugar Daddy!" All my father's friends nicknamed him 'Sugar Daddy', so he did the song in a fun way. He was a nice man. He never did Sugar Daddy".

www.strut-records.com

Les Yeux Noirs - A Band Of Gypsies + Suites

Les Yeux NoirsLes Yeux NoirsMet deze dubbelaar zorgt Buda Musique voor de heruitgave van de twee eerste albums van het Franse zigeunerensemble Les Yeux Noirs. De band, werd in 1992 opgericht door de broers Eric en Olivier Slabiak, beide violonisten die nog aan het Koninklijk Conservatorium Brussel studeerden. Eric en Olivier groeiden op in een muzikale familie, met hun ene oom Leo, die lange tijd viool speelde met Joseph Reinhardt en een andere, Charlie, die voor de legendarische Django zelf in diens fameuze Hot Club de France nog de contrabas hanteerde. Als u de klank van de viool ook maar een beetje genegen bent, mag u deze beide albums van Les Yeux Noirs beschouwen als klassiekers in het zigeunergenre, en dat uit een periode, 1992 - 1994, nog ver voor er van enige Shantel-aangedreven Balkan-hype sprake was!

www.lesyeuxnoirs.net | www.budamusique.com | www.xmd.nl

Speed Caravan - Big Blue Desert

Speed CaravanAcht (!) jaar na Kalashnik Love komt de Algerijnse oed-meester Mehdi Haddab eindelijk met een opvolger. Voor Big Blue Desert trok hij naar de Senegalese hoofdstad Dakar en dook hij zo mogelijk nog dieper in zijn voorliefde voor heavy metal (opener Keep Going, afsluiter Sixty Something). De negen songs op dit album klinken dan ook een stuk steviger dan die op voorganger Kalashnik Love. De Senegalese invloeden komen nog het meest naar voor in The Warriors met Pape Diouf op vocals, wie het liever meer Oriëntaals heeft kan kiezen voor het instrumentale Orgasmocracy of Desert Trip, met Hindi Zahra op vocals, en voor Ocean Street lijkt Haddab dan weer enigszins de disco-toer op te gaan. Of u er nu van houdt of niet over het feit dat Mehdi zijn instrument naar de eenentwintigste eeuw gehaald heeft valt echt niet te twisten.

www.worldvillagemusic.com

Amariszi - Babel Fish

AmarisziVoor Babel Fish, het album dat meteen ook het tienjarige bestaan van de band in de kijker moet zetten, trok Amariszi naar een tot studio omgebouwde wijnkelder in het Hongaarse Karád. Het leverde 10 uiteenlopende songs op waarvoor zangeres Merel Simons afwisselt tussen Turks, Spaans, Duits, Nederlands, Engels, Italiaans, Frans en Hongaars, meteen ook de reden waarom de band voor Babel Fish als titel koos. Dit fantasiecreatuurtje kwam oorspronkelijk uit het brein van Douglas Adams, auteur van The Hitchhicker's Guide tot he Galaxy, die het in dat boek omschreef als: "The babel fish is small, yellow, leech-like, and probably the oddest thing in the universe. If you stick one in your ear, you can instantly understand anything said to you in any form of language." Helaas bestaat dat "babelvisje" natuurlijk niet echt en dus zult u het moeten doen met wat Babylonische spraakverwarring, de liner notes met de songteksten en de eclectische vibes van de songs op Babel Fish.

www.amariszi.nl | www.musicwords.nl