door 
tim | 29 oktober 2009 |  
Interviews | 
  
 La Cherga
La Cherga mixt traditionele Balkanmuziek met dub en reggae en laat dat nu net twee genres zijn die ondergetekende wel kan smaken. Hun debuutalbum 
Fake No More was ons al bevallen en we keken dan ook rijkhalzend uit naar hun optreden op 
Sfinks Mixed. Dat werd uiteindelijk een 
swingend feestje en dus kon een gesprek met oprichter en bezieler Nevenko Bucan niet uitblijven. 
Lees verder
 
  
  
    door 
wouter | 25 oktober 2009 |  
Plaatjes | 
  

Een paar jaar geleden waren ze nog 
buskers in de straten van Dublin, dit jaar stonden ze op het 
hoofdpodium van Werchter. Voor het Mexicaanse gitaarduo 
Rodrigo y Gabriela is het allemaal best snel gegaan. Hun eponymisch 
debuutalbum stootte de 
Arctic Monkeys van de eerste plaats in de Ierse charts, en de opvolger 
11:11 belooft het in de lijstjes niet veel slechter te doen.
De explosieve akoestische gitaarsound spreekt dan ook meteen aan. Hun roots in de Mexicaanse metal group Tierra Acida zorgen voor een stevige ritmisch onderstel, waarover Rodrigo vingervlugge rifs en solos drapeert. Het geheel heeft nog het meest weg van Flamenco op steroiden, al willen ze dat zelf niet gezegd hebben. Een aantal gastmuzikanten, waaronder een geweldige solo van 
Alex Skolnick (
Testament) op 
Atman en minimalistische piano van ene Edgardo Pineda Sanchez op de afsluiter 
11:11, zorgen voor een paar spaarzame maar welgekome variaties op het thema. Nog maar eens een pareltje dat live zeker nog een pak beter klinkt. 
Lees verder
 
  
  
    door 
pieter | 25 oktober 2009 |  
Plaatjes | 
  

Dat 
Ali Farka Touré, de oom van 
Afel Bocoum én peetvader van de 
desert blues te vroeg het tijdelijke tegen het 
eeuwige geruild heeft is duidelijk. Gelukkig leeft zijn muziek verder in zijn zoon 
Vieux Farka Touré, hoewel Ali eigenlijk zijn neef (en bandlid) Afel Bocoum als muzikale erfgenaam had aangeduid. Daar waar Vieux modernere elementen en instrumenten vermengt met de 
blues-traditie uit de stoffige straten van 
Niafunké (
Mali), bewandelt Afel een authentieker pad. Niettegenstaande zal Afel Bocoum bij het ruime publiek beter bekend zijn met 
Mali Music, een samenwerkingsproject met 
Damon Albarn, frontman van 
Blur én bezieler van 
Africa Express. 
Net als 
Niger, zijn vorig album bij 
Contre Jour is 
Tabital Pulaaku een klassieke desert blues plaat geworden, waarbij je al snel het warme woestijnzand proeft. Afel's rustgevend, kabbelend gitaarwerk staat in vele nummers in schril contrast met de knarsende, éénsnarige 
njarka (waar ongetwijfeld wat zand is tussen geraakt) en zorgt zo voor de spankracht die de blues uit de 
Sahara typeert. Om zoveel mogelijk landgenoten te bereiken vertolkt Afel zijn sociaal bewogen boodschap in het 
Tamasheq, 
Sonrai, 
Peul en 
Bambara. Die verscheidenheid aan talen is er muzikaal gezien wat minder, al steekt 
Diadie er wat mij betreft bovenuit. Oordeel gerust zelf middels de voorproefjes op 
mondomix en 
radio6.nl. 
 
  
  
    door 
pieter | 18 oktober 2009 |  
Frontstage | 
  

Toegegeven, het is hier qua 
frontstage avonturen een poos stil geweest en gezien we daar allerminst een gewoonte van willen maken trokken we gisterenavond met veel plezier naar 
Het Depot, de Leuvense muziektempel in de spreekwoordelijke achtertuin van het 
tropicalidad.be hoofdkwartier. Dit jaar lijkt Het Depot terug meer wereldmuziekacts te programmeren — eerder dit jaar waren we getuige van de 
Buraka Som Sistema pletwals, passeerde ook 
Quantic de revue en dit najaar heb je nog 
Zion Train en 
Yellowman te goed. Gisteren stond een act van een heel ander allooi op de planken: 
Mulatu Astatke, de peetvader van de 
Ethiopische jazz in het goede gezelschap van 
The Heliocentrics. 
Lees verder
 
  
  
    door 
tim | 17 oktober 2009 |  
Plaatjes | 
  

Het debuut van de 
Bulgaarse techneut 
Kottarashky (geboren Nikola Gruev) roept vage herinneringen op aan de muziek van 
Deep Forest en dan misschien meerbepaald hun tweede album 
Boheme waarvoor de heren (Michel Sanchez en Eric Mouquet) hun inspiratie in de 
Balkan gingen zoeken. 
Opa Hey! is een muzikale trip van begin tot einde waarin oost en west, zigeunermuziek, folk en dance moeiteloos versmelten in een perfect gelukte collage.
www.asphalt-tango.de 
 
  
  
    door 
pieter | 15 oktober 2009 |  
Luister | 
  

Terwijl de temperaturen buiten gevoelig dalen, houden we het hier op 
tropicalidad.be gezellig warm met een alweer swingende playlist op onze radio. Klikken op 
play is de boodschap. Enjoy!
 
 
  
  
    door 
tim | 12 oktober 2009 |  
Interviews | 
  
 Shantel
Shantel heeft pas een nieuw album uit (
Planet Paprika) en staat op 18 oktober aanstaande met zijn band 
op het AB podium; de perfecte gelegenheid om u dit korte interviewtje van op de vorige editie van 
Fiesta Mundial te serveren. 
Lees verder
 
  
  
    door 
tim | 12 oktober 2009 |  
Plaatjes | 
  
  Twee compilaties die elk een bijna vergeten hoofdstuk muziekgeschiedenis belichten van twee stukken van de 
Caraïben.
 Tumbélé: Biguine, afro & latin sounds from the French Caribbean, 1963-74
Tumbélé: Biguine, afro & latin sounds from the French Caribbean, 1963-74 neemt de luisteraar mee naar de 
Franse Antillen en meerbepaald 
Guadeloupe en 
Martinique, waar in de periode van de jaren zestig en vroege jaren zeventig de tumbélé hoogtij vierde. Dit typisch Antilliaans genre ontstond uit een kruisbestuiving van de 
Haïtiaanse compas, 
Congolese rumba, 
Cubaanse guaguanco en de lokale 
biguine tradities (de biguine was zelf een mengvorm van 
New Orleans jazz, 
contredance en Afrikaanse ritmes meegebracht door de slaven). Naast de meer urbane sound van de biguine kenden Martinique en Guadeloupe ook nog de meer rurale tradities van de 
bélé en 
gwo-ka (van deze laatste zou de tumbélé de grote ka-drums [zie albumcover] overnemen), beiden ontstaan in de slavengemeenschappen op de vele plantages die de eilanden rijk waren. Het spreekt vanzelf dat deze 'negermuziek' volledig onacceptabel was voor de toenmalige upper class. Het precieze punt aanduiden wanneer een nieuw genre ontstond, is vrijwel onbegonnen werk, maar toch lijkt de ontwikkeling van de tumbélé veel te maken te hebben met het bezoek van het Congolese Ry-co Jazz in 1967; een verblijf dat uiteindelijk vier jaar zou duren.

Gevraagd naar de vroegste sporen in de rijk gevulde geschiedenis van de muziekbusiness op 
Jamaica, zullen de meeste bronnen verwijzen naar de Federal Studio van de familie Khouri, actief vanaf 1958, maar 
Soundman Shots voegt aan die geschiedenis nu een bijna vergeten en verloren gegaan hoofdstuk toe. De compilatie is gebaseerd op de 78 toeren plaatjes van de Caribou en Downbeat labels van Dada Tewari, een Indische entrepreneur die al in 1956 de Jamaica Recording Company oprichtte om Jamaicaanse mento, calypso en rhythm & blues artiesten op plaat te vereeuwigen. Het eerste schijfje van deze dubbelaar bevat de opnames op het Caribou label: Jamaicaanse 
mento en 
calypso van artiesten als 
Lord Tanamo, 
Count Lasher en het vroege werk van ska legende 
Laurel Aitken. De tracks op de tweede CD — gewijd aan het Downbeat label — focust op Jamaicaanse rhythm & blues. De rhythm & blues, die kwam overgewaaid uit de Verenigde Staten, zou nog tot ver in de jaren zestig populair blijven op het eiland en uiteindelijk tot het ontstaan van een geheel nieuwe stijl, de 
ska, leiden. Verschillende van de hier terug te vinden nummers zouden later opnieuw worden ingezongen in een reggaeversie (zo coverden 
Bunny Wailer & 
Rita Marley bijvoorbeeld 
The Vow, hier terug te vinden in de oerversie van Gene & Eunice). Al is 
Soundman Shots vooral voer voor fanatieke verzamelaars, muziekhistorisch gezien is dit zeker geen onbelangrijk document.
www.soundwayrecords.com | 
www.snappermusic.com | 
www.xmd.nl 
 
  
  
    door 
pieter | 8 oktober 2009 | via 
radio6.nl | 
Luister | 
  

September was Braziliëmaand bij het Nederlandse 
Radio 6. Begin dit jaar trok niemand minder dan radiomaker én 
Brazilië-
aficionado Zjakki Willems naar 
Recife en maakte er opnamen van het 
RecBeat festival. Hij knutselde de documentaire serie "Radio Mauritsstad" ineen die de muziekgeschiedenis van 
Recife en 
Pernambuco uit de doeken doet. Deze ongemeen interessante en swingende radio-docu werd in vier delen uitgezonden op Radio 6 en kun je hieronder herbeluisteren. Enjoy!
 
 
  
  
    door 
pieter | 7 oktober 2009 |  
Allerlei | 
  

Dat we op 
tropicalidad.be niet vies zijn van de zogenaamde nieuwe media en hippe internet speeltjes, dat zal u al wel gemerkt hebben. Als 
bloggers van het eerste uur kan u ons ook op sociale speeltuinen als 
Facebook, 
MySpace en 
YouTube vinden.
De opmerkzame bezoeker zal ongetwijfeld gemerkt hebben dat we ook op de 
twitter-trein gesprongen zijn. Sinds 
Sfinks Mixed zijn we ietwat stiekem aan het experimenteren met live verslaggeving en micro nieuwsflashes. Zo kunnen we julllie wereldmuzieknieuwshonger nóg sneller stillen. Onze 
tweets (korte nieuwsberichtjes) kun je op de voet volgen aan de rechterkant op onze 
frontpage of op ons eigen 
twitter profiel. 
Twitter aldus gerust met ons mee en we hopen u dan ook in grote getale twittergewijs te mogen begroeten! 
 
  
  
    door 
tim | 3 oktober 2009 |  
Plaatjes | 
  

Reggae do Brazil? Ach, waarom ook niet, het moet niet altijd 
samba of 
bossa nova zijn. 
Jamaica Groove is een zeskoppige formatie uit 
Tubarão in het zuiden van 
Brazilië. Hun volledig in eigen beheer geproduceerde debuut 
Mãe Terra is pure roots reggae, maar met een Braziliaans hart. Lead-vocalist Frank Medeiros zingt in het Portugees en instrumenten als de 
berimbau en de 
cavaco zorgen voor de lokale toets al is het meest in het oor springende instrument op het album duidelijk de dwarsfluit van Nido. Jamaica Groove is, zoals het een roots reggae band betaamt, begaan met het milieu en dat trekt de band ook door naar de productie van hun album; voor de hoes van 
Mãe Terra werden alleen gerecycleerde materialen gebruikt. Mits wat gericht netwerken zou dit wel eens één van de smaakmakers op de volgende zomerfestivals kunnen worden!
www.jamaicagroove.com.br 
 
  
  
    door 
tim | 3 oktober 2009 |  
Plaatjes | 
  

Beetje een randgeval op 
tropicalidad.be deze 
People & Things van 
Zeep (een samenwerkingsproject van Nina Miranda, die eerder bij het Engelse 
Smoke City zong, en Chris Frank, bekend van 
Da Lata en hetzelfde Smoke City). 
People & Things begint als een leuk popfolkalbum, maar neemt de luisteraar al snel mee naar het Brazilië van de 
bossa nova. Leukste uitschieter op het album is zonder twijfel de samba-light versie van 
Ghost Town, een reggaeklassieker van 
The Specials. Geslaagd semi-akoestisch popalbum met de smaak van een zonnige lentedag.
www.crammed.be 
 
  
  
    door 
tim | 1 oktober 2009 |  
Interviews | 
  

Met hun versie van Cambodjaanse psychedelische rock zorgde 
Dengue Fever voor één van de muzikale verrassingen van 2008. Het door Real World verdeelde 
Venus On Earth schiep hoge verwachtingen en we waren dan ook meer dan beniewd hoe ze het er live vanaf zouden brengen. Op 
Festival Mundial (Tilburg) bleken ze ook op het podium die 
magie waar te kunnen maken, veel meer redenen om een gesprek aan te knopen hadden wij echt niet nodig. 
Lees verder