Balkan Trafik festival 2008 - zaterdag

Lees verder

Laat het nu net deze week vrouwenweek zijn in het Vlaamse blogland. Niet dat we ons erg geroepen voelen om met veel stromingen mee te varen, integendeel, maar het is een gedroomd excuus om een straffe madam als Minyeshu in de kijker te zetten. Niet enkel een knappe verschijning, maar bovenal een indrukwekkende stem, en laat het nu net dát zijn waar we bij tropicalidad.be voor vallen. In het najaar ontdekten we de schitterende Ethiopiques reeks, pure vintage uit de kelders van Addis Abeba. De knutselaars van Bole2Harlem konden ons bekoren met inventieve crossover tussen Addis en New York. Minyeshu vult het plaatje mooi aan met Ethiopische folk die vooral in de tweede helft van de CD een westers kleedje meekrijgt. 
Getokkel op traditionele Afrikaanse snaarinstrumenten, we hebben er een zwak voor. Zo denken we aan Toumani Diabaté op de kora, Bassekou Kouyaté op de ngoni en recentelijk ontdekten we ook Rajery en zijn valiha. Atongo Zimba past perfect in dat rijtje, al bleef het wat stil rond deze Ghanees sinds we hem in het Zuiderpershuis en op de jongste Polé Polé editie tegen het lijf liepen. Enkel op tropicalidad.be althans, want Atongo Zimba zelf heeft allerminst stilgezeten. Zonder we het doorhadden lag Barefoot in the sand, opvolger van
Als het erop aankomt, laten de Roma-muzikanten duidelijk liever hun instrument dan hun stem spreken — wat duidelijk voor muzikaal spektakel zorgt — en ook de taalbarrière maakt een gesprek niet echt makkelijker. Met de hulp van ontdekker, manager én bezieler Stéphane Karo van het Brusselse Divano Production kwamen de tongen na een tijdje toch los. Reis mee naar de wereld van Taraf de Haïdouks, de bekendste lăutari of zigeunermuzikanten uit het Roemeense Clejani.
Gilberto Gil moest bij de laatste Grammy Awards de duimen leggen voor Angélique Kidjo. Haar Djin Djin is inderdaad een verdienstelijk, zij het erg westers gekleurd plaatje. Dat gaat er natuurlijk vlotjes in bij de Grammy jury die we ook geen gebrek aan commerciële neus kunnen verwijten. Gilberto Gil stuurde Gil Luminoso naar het muzikaal hoogfeest, en kiest daarin voor een resoluut andere aanpak. Voz & Violão is de ondertitel van het plaatje. Niet meer dan een stem en een gitaar: eerlijk, puur en meesterlijk ontwapenend. De CD is al eventjes uit maar méér dan verdiend zetten we hem even in de (bescheiden) tropicalidad.be-schijnwerpers. 
Dat wereldmuziek en aanverwanten meer en meer de weg vindt naar de grote Belgische concert-tempels kunnen we alleen maar toejuichen. Op dat vlak is de Anciènne Belgique dit jaar trouwens bijzonder goed bezig. Vóór de zomerfestivals in alle hevigheid losbarsten valt er in de AB nog heel wat lekkers te rapen voor de mondiale muziekliefhebber. Een overzichtje.
Volgend weekend (op 23 maart) krijg je meteen een dubbelconcert voor de kiezen: Daby Touré (Mali) en Neco Novellas (Mozambique) die recentelijk New Dawn/Ku Khata uitbracht. Tango-aficionados kunnen op 27 maart hun hart ophalen met Melingo uit, uiteraard, Argentinië. Youssou N'Dour hoeven we hier uiteraard niet voor te stellen. Op 28 maart vereert deze Senegalese mbalax-meester ons landje met een bezoekje en een — naar alle waarschijnlijkheid — stomend concert.
Deze maand vindt heel wat kopergeweld zijn weg naar onze contreien. Op Balkan Trafik mogen een hele schare oosterburen de Bozar op stelten zetten. Frank London's Klezmer Brass Allstars komen van nog net iets verder, en strijken volgende week neer in de Espace Senghor in Etterbeek. De Allstars zijn één van de vele projecten waarmee Frank London zijn 9 levens lijkt te vullen, naast de meer bekende Klezmatics (Best Contemporary World Music Album Grammy in 2006), Hasidic New Wave, joodse folk-opera's en aanverwanten.
En inderdaad, DJ Dolores stak al even bovenaan in mijn iPod. Dat heeft meer te maken met drukke amuzikale bezigheden dan met de kwaliteit van het plaatje. Of het moet zijn dat het vooruitzicht me tegenstak om het schijfje af te staan aan de tropicalidad.be-platenspeler en in te wisselen voor een nieuwe release uit de stapel recente aanwinsten. Want de Braziliaanse DJ weet op plaat zeker even aangenaam uit de hoek te komen als op de planken. In het kielzog van pieters live verslag en beeldmateriaal sturen we dus ook een review van 1 Real de wereld in.
Nu tim doorheen zijn aanzienlijke stapel cd's is geraakt, is het meer dan tijd voor een streep live muziek. De Braziliaan Helder Aragão, beter bekend als DJ Dolores bracht eind vorige maand zijn derde album 1 Real uit — dat nu vermoedelijk bovenaan wouters torenhoge cd-stapel ligt te wachten op een intensieve test-drive. Sinds DJ Dolores in 2004 een BBC World Music Award (in de Club Global categorie) in de wacht sleepte is hij een graaggeziene gast in de betere clubs waarhij traditionele Braziliaanse muziekjes op geraffineerde wijze versnijdt met dansvloer-vriendelijke beats. Afgelopen dinsdag was hij te gast in het Antwerpse Zuiderpershuis en uw trouwe frontstage reporter was uiteraard weer van de partij.
Meer dan vijf jaar na hun laatste studiorelease, het wereldwijd bejubelde Band Of Gypsies, is de bende Roemeense bandieten (vertaling van Taraf de Haïdouks, red.) terug met Maskarada. En Taraf zou Taraf niet zijn moesten ze ook nu weer niet met een hoogst originele kijk op de zigeunermuziek komen aanzetten — iets wat we vorige week tot onze grote vreugde ook aan den lijve mochten ondervinden. Ontleenden aan het begin van de twintigste eeuw nog tal van klassieke componisten invloeden uit de folklore en de muziek van de Roma, dan vond Taraf de Haïdouks nu zowat een eeuw later, de tijd meer dan rijp om de rollen om te draaien. Voor Maskarada componeerden ze zigeuneradaptaties van een aantal bekende klassieke werken van componisten als Khachaturian, Bartok en Kosma. Een des te grotere prestatie als je weet dat de muzikanten van Taraf geen noten kunnen lezen en dus alles op het gehoor moesten herinterpreteren.
Na het plotse overlijden van Andy Palacio, het boegbeeld van de garifunamuziek uit Belize, moeten we dit album, dat nog onder zijn leiding werd opgenomen, zowat beschouwen als een postuum eerbetoon. En toch was dat niet het originele idee achter Umalali. Palacio wilde deze keer vooral de vrouwelijke stemmen laten doorklinken — waarvan we vorig jaar in het Zuiderpershuis al een voorsmaakje kregen — vandaar ook dat het album de ondertitel The Garifuna Women's Project meekreeg. Wie weg was van Andy's laatste, Watina, zal zeker ook dit album appreciëren.
We lijken hier wel geobsedeerd door de garifuna-sound, maar de releases volgen elkaar dan ook in hoog tempo op. Misschien mogen we hier zelfs van een kleine hype gewagen. Als mogelijke opvolger voor Andy Palacio willen wij alvast Aurelio Martinez naar voor schuiven. Anders dan Palacio, die de garifunamuziek in zijn puurste vorm probeerde te bewaren, kiest Martinez voor een mix, met invloeden uit afro en latin, die zijn muziek net dat ietsjes toegankelijker en misschien zelfs commerciëler doet klinken (en dat bedoelen we deze keer zeker niet negatief).
Salsamuffin uit Praag. Ons was dit zeskoppige Tsjechische collectief tot voor kort volledig onbekend, maar in eigen land heeft United Flavour blijkbaar al een hele reputatie opgebouwd. Die reputatie moet grotendeels te danken zijn aan het fantastische, wat aan Nelly Furtado doen denkende, stemgeluid van de Spaanse Carmen Morejon. Morejon zingt afwisselend in het Spaans, Frans en Engels en wordt vocaal bijgestaan door Gogo Jean Michel Francis ofte Djei, een naar Praag uitgeweken Ivoriaan. Wie dit schijfje zonder voorkennis te horen krijgt zal dan ook nooit aan een land uit het voormalig Oostblok denken, maar eerder aan bands als Sergent Garcia of Macaco uit de mediterrane regio tussen Toulouse en Barcelona. Deze zomer graag op een festivalpodium in mijn buurt alstublieft (voor wie niet op de zomer wil wachten is er alvast de DVD Live At Lucerna Music Bar met daarop een stomend concert als voorprogramma van Gentleman uit 2006)!
Neco Novellas, geboren Anselmo João Johanhane, een telg uit een muzikale Mozambikaanse familie — zijn broers Nelson en Isildo speelden respectievelijk gitaar, percussie en bas op het album en zijn zussen Cidalia en Isabel zorgden voor de backing vocals - verliet al op jonge leeftijd het Afrikaanse continent om in Portugal (de vroegere koloniale machthebber in Mozambique, red.) jazz te gaan studeren. Neco weigert resoluut een genre op zijn muziek te plakken en New Dawn/Ku Khata is dan ook een album dat je het ene moment doet denken aan de samenwerking van Paul Simon en Ladysmith Black Mambazo ten tijde van het Graceland album (Ku Khata, Phumela), vervolgens met de hulp van Zuco 103’s Lilian Vieira weer Braziliaans klinkt (Vermelha) en tenslotte zelfs in de buurt van het werk van Sting uit de vroege jaren negentig terechtkomt (O Sol). Mooi, interessant en nog belangrijker, op 23 maart aanstaande live te ontdekken in de Brusselse AB!
Twee nieuwe releases op het in latinomuziek gespecialiseerde Engelse Tumi label deze maand. De Cubaanse pianovirtuoos en levende muzieklegende Chucho Valdez werkt nu al sinds 1996 voor het label; hoog tijd dus om zijn beste producties eens netjes op één schijfje te bundelen. De 11 tracks op deze Tumi Sessions nemen je moeiteloos mee neer een rokerige Cubaanse bar in Havana. Voor de sigaren en mojitos moet u zelf zorgen, maar liefhebbers van jazzy Cubaanse klanken zullen deze compilatie zeker appreciëren.
De begeleidende perstekst bij Jazz Con Sabor Peruano zegt dat het hier gaat om "een versmelting van Braziliaanse latin-jazz met Afro-Peruaanse flavours". Wij hoorden toch vooral invloeden uit de bossa nova, en laat Pilar De La Hoz dat nu net als één van haar voornaamste invloedssferen beschouwen. Loungy latinjazz om van te genieten tijdens een laat ontbijt op een zonnige lentedag.
Bluesgitarist ontmoet Afrikaans virtuoos… Waar hebben we dat eerder gehoord? Inderdaad, dit nieuwe project van gitarist/producer Justin Adams (Robert Plant, Tinariwen, Jah Wobble) en de Gambiaanse ritti en gologo speler Juldeh Camara doet verdacht veel denken aan de samenwerking van Ry Cooder met de betreurde Ali Farka Touré. Verschil is dat Cooder eerder op zoek ging naar de roots van de blues terwijl Adams op een uiterst geslaagde manier westerse rock met West-Afrikaanse muziek weet te verzoenen. Top release!
Pop uit Papoea-Nieuw-Guinea... Wat moeten we ons daar in godsnaam bij voorstellen? Wel voor één keer eens netjes wat er staat: westers aandoende popmelodieën met lyrics in het Tolai en Tok Pidgin, een mengtaal met invloeden uit het Engels. George Manua Telek zette eigenhandig de van zijn land op de muzikale wereldkaart en bracht al eerder het album Serious Tam uit op het prestigieuze Realworld label van Peter Gabriel. Toch moeten we dit album het label "te licht bevonden" opplakken. Hier en daar (Typist, Pidil) overstijgt Telek het algemene niveau van dit album, maar de overige songs zijn niet meer dan gemakkelijk verteerbare Melanesische singer-songwriter pop.
Moeilijk geval deze Haydamaky (de band werd genoemd naar de Haydamaky-revolutie, een volksopstand van boeren tegen de buitenlandse bezetting in de 18de eeuw, red.). Deze Oekraïense folk-punkrock op het fantastisch genoemde Eastblok label, is muzikaal meer dan te pruimen, maar de Oekraïense taal zal vast niet iedereen liggen en het geheel is ook heel wat steviger dan de zigeunermuziek of folkdeuntjes die de meeste liefhebbers van Oost-Europese muziek gewend zijn. Haydamaky tilt het genre als het ware naar de eenentwintigste eeuw en dat is ook voor ons even wennen, maar enkele luisterbeurten later hebben leadzanger Oleksandr Jarmola en de zijnen ons toch overtuigd. We geven u tot slot nog mee dat de titel van het album, Kobzar, slaat op een vroegere benaming voor de rondreizende troubadours die bijvoorbeeld op de traditionele Oekraïense bandura speelden, het aan de citer verwante instrument dat ook op de hoes van het album staat afgebeeld. Ontdekking!op 5 maart in het Centre Culturel Seraing
op 12 maart het Cultuurcentrum Kortrijk (CK*)
op 13 maart in CC Ter Vesten (Beveren)
op 22 maart in Maison de la Culture Arlon
op 19 april in Verviers (al kunnen we niet achterhalen waar exact)