Klassieke afrobeat van Keji Hamilton & Exousia Band
Als bandleider was afrobeat-pionier Fela Kuti behoorlijk veeleisend & vermoedelijk niet altijd de meest meegaande man. Daartegenover staat uiteraard dat zijn arrangementen lichtelijk geniaal zijn en dat z'n begeleidingsbands Nigeria 70, Afrika 70 en later Egypt 80 fenomenale hoeveelheden talent herberg(d)en. Drummer Tony Allen is ongetwijfeld de bekendste van de hoop, al is hij lang niet de enige die jaren na Fela's dood terug in het muzikale landschap opdook en zich als bandleider ontpopte. Toetsenist Dele Sosimi bijvoorbeeld, die we anderhalf jaar terug nog in het Zuiderpershuis aan het werk zagen. Keji Hamilton is nog zo'n oudgediende die na dertien jaar muzikale stilte met een verse release komt aandraven. Het toeval wilde dat dit plaatje de weg naar onze postbus vond en die leggen we dan ook met graagte op onze onverbiddelijke testbank.Hoewel Keji Hamilton zijn sporen als gitarist en pianist verdiende bij Fela Kuti zien we de man met een saxofoon op de cover van zijn debuut Keji. Een multi-instrumentalist dus, die ik ondanks mijn speurwerk nog niet heb kunnen thuisbrengen in één van Fela's legendarische beleidingsbands. De plaat huisvest zes uitgesponnen afrobeat-tracks, die zonder digitale snufjes in Lagos (Nigeria) zijn opgenomen. Zowel de klank, de opbouw als de arrangementen voelen bijzonder degelijk aan. Klassieke afrobeat dus, zonder al te veel verassingen. Met uitzondering van het slotnummer Africa I belong (en voor een deel ook de opener Designers) zijn de meeste songs trage grooves, die hem merkelijk goed af gaan. Innocent blood is er zo eentje die mij enorm kan bekoren door de aanstekelijke afwisseling van prima blaas- en vocale partijen. Keji is dan ook een welkome uitbreiding van mijn immer groeiende afrobeat collectie. Het plaatje is bij WM Recordings verschenen en uiteraard laten we onze lezers niet achter zonder enkele