Pulo NDJ - Desert To Douala

Zowel de muziek op deze langspeler als de titel van het album vormen een dwarsdoorsnede van het noorden van Tsjaad tot aan de kust van Kameroen en de muziekgenres die je onderweg tegenkomt, met in het droge woestijnachtige noorden van Tsjaad vooral nomadische herdersvolkeren die muziek maken op handgemaakte instrumenten zoals garaya, een traditionele Fulbe luit (zie opener Cera Cera of Dabadji Am Alcorama), en in het tropische zuiden een door hypnotische percussie op balafon en tam-tam gestuurde sound (Mbaoundaye en Bazaka, die eerder doet denken aan de Congotronics releases van Crammed Discs) waarin vaak invloeden uit Kameroen en Congo worden verwerkt (Sanga is een nummer dat drijft op populaire ritmes bij Kameroense huwelijksceremonies gemixt met soukous en Congolese rumba). Ndjamena, de Tsjadische hoofdstad is echter een smeltkroes van culturen waar ook invloeden uit Togo (Kewolea) en Nigeria (de afrobeat-invloeden in Taroum) deel uitmaken van de lokale muziekscene. Voeg daar nog wat hip-hop (Un Jour, een samenwerking met MC FTP over een garaya loop, waarin de rapper de op huidskleur gebaseerde klassenmaatschappij in Tsjaad, maar ook in de rest van de wereld, aanklaagt, of nog het aanstekelijke Clandoman, een ode aan de alomtegenwoordige moto-taxi bestuurders, met diezelfde MC FTP) en electro en je krijgt Pulo NDJ. Fascinerende kennismaking met de Tsjadische muziekcultuur in al zijn facetten.
www.wonderwheelrecordings.com | www.xmd.nl