Kinshasa 1978: Originals & Reconstructions
Het was zo stil geworden rond de Congolese releases bij Crammed Discs, dat wij ervan overtuigd waren dat het label dat destijds de term "congotronics" op de kaart zette, de stekker uit het project getrokken had. De release van deze dubbele Kinshasa 1978: Originals & Reconstructions compilatie geeft ondergetekende toch weer wat hoop. Zoals de titel al aangeeft begint het verhaal achter deze release in 1978, toen Bernard Treton, een producer en technicus bij Radio France een poos in Kinshasa verbleef om een aantal jonge geluidstechnici op te leiden voor wat toen nog radiostation La Voix du Zaire was (later La Voix du Peuple, het tegenwoordige Radio-Télévision nationale du Congo). Treton vond het wel een goed idee om zijn pupillen aan te leren hoe ze een live band moesten opnemen en vroeg percussiemeester Maître Nono om hem voor te stellen aan enkele lokale muzikanten. Op een trouwfeest leerde Bernard vervolgens Mbuyamba Nyuni, frontman bij Sankayi (en één van de stichtende leden van het latere Kasai Allstars), kennen, een ontmoeting die de opening bleek die hij zocht en zou leiden tot de opnames met Sankayi, Konono N°1, een band die geen verdere introductie behoeft, Orchestre Bambala (met, zoals de naam al aangeeft, vooral leden uit het Mbala-volk uit de voormalige provincie Bandundu in het westen van Congo en een accordeon-sound die je wellicht eerder in Madagaskar of Brazilië zou verwachten) en Orchestre Bana Luya (met voornamelijk leden uit het Luba-volk in Mbuji Mai in de oostelijke Kasai-regio van Congo en een sound van versterkte likembes die aanleunde bij die van Konono N°1), de vier bands die ook op deze compilatie te horen zijn. Uit die originele opnames werd in 1989 al een eerste album gepuurd, getiteld Zaïre: Musiques Urbaines à Kinshasa en uitgegeven door het Franse Ocora label. Het Europese publiek bleek toen echter nog allerminst klaar voor de rauwe vreemde muziek vol versterkte likembes, maar één Belg, Vincent Kenis, lustte absoluut wel pap van wat hij hoorde en zou vervolgens, na een jarenlange vruchteloze zoektocht, de sound nieuw leven in blazen met releases van onder andere Konono N°1 en Kasai Allstars op het Crammed Discs label onder de noemer "congotronics".Voor de LP Kinshasa 1978 werd 80 minuten aan nooit eerder uitgegeven materiaal uit die originele opnamesessies gebruikt - verdeeld over vier composities/improvisaties waarvan het langste een net geen dertig (!) minuten durende opus van Konono N°1, en kreeg de Franse producer en DJ Martin Meissonnier (Tony Allen, Manu Dibango, Fela Kuti, King Sunny Adé, Khaled…) vervolgens de kans om die tracks te remixen voor de bijgeleverde bonus-CD: "When he offered me (the chance) to create remixes from the original stereo tapes, I didn't hesitate! I aimed at staying as close as possible to the rhythms and the spirit of their trance-inducing music, while giving it a fatter sound, for use in my DJ-sets. It turns out that it does work, and young audience members often come and ask me about the identity of these strange tracks that they can't find with Shazam…". Interessante release voor wie de wortels van de huidige congotronics-beweging wil leren kennen, en moest u nog steeds twijfelen: alle royalty's verdiend met dit dubbelalbum gaan naar Artsen Zonder Grenzen!
www.crammed.be