Ssewa Ssewa - Nva K'la

Nva K'la, dat zich uit het Luganda laat vertalen als "Ik kom uit Kampala", opent met Abalangila, een nummer dat ons stilistisch meteen aan het oeuvre van de Zuid-Afrikaanse superster Johnny Clegg deed denken (zie ook Eddembe) en waarin Ssewa hypocrisie en achterklap aanklaagt. Abassese is dan weer een Oegandese traditional van de Bassese, bewoners van Bugala het grootste van de Ssese-eilanden op het Victoriameer, die het lied vaak zingen terwijl ze vissen, en gelijkaardig is Omulangila, een traditioneel Oegandees kinderlied. Meer universele thema's als vrede of vreugde en geluk vinden we in tracks als Eddembe en Egundde, terwijl Ssewa dan weer persoonlijker wordt in nummers als Maama, Muwala en Salimba, opgedragen aan zijn moeder, dochter en overgrootvader. In het instrumentale Engoma toont Ssewa dan weer zijn vaardigheden op de traditionele Oegandese engoma drum; naast de al vernoemde janzi trouwens nog verre van het enige instrument dat Ssewa Ssewa op deze Nva K'la hanteert, want in de 13 tracks op dit album is hij ook nog onder andere te horen op de endongo (een Oegandese lier), adungu, amadinda (Oegandese xylofoon), mbira en zijn Oegandese tegenhanger de akogo, de endingidi (Oegandese eensnarige viool), engalabi-trommels, en de Oegandese ensaasi shakers. Op Nva K'la duiken ook nog enkele vocale gasten op; zo is in reggae love tune Mwagala naast Ssewa Ssewa ook nog Jimmy Lubwama te horen (die opnieuw opduikt in afsluiter We Groove) en voor Egundde en Muwala kreeg Ssewa dan weer het gezelschap van Solomon Kalungi Ssozi. Geslaagd album dat vanwege zijn cross-over karakter een ideale introductie vormt tot de Oegandese muziekcultuur.
www.arcmusic.co.uk