Altin Gün - Yol

Het resultaat is een langspeler waarin deze keer ook duidelijke invloeden uit de Europese synth-pop van eind jaren zeventig en de eerste helft van de jaren tachtig te horen, waarbij het gebruik van de Omnichord (een elektronisch muziekinstrument, in 1981 geïntroduceerd door de Suzuki Musical Instrument Corporation en oorspronkelijk ontworpen als een elektronische autoharp) van Merve Daşdemir vaak een sleutelrol kreeg toebedeeld (Arda Boylari, Kara Toprak, Sevda Olmasaydi) en Giorgio Moroder's soundtrack voor Midnight Express soms niet veraf is (opener Bahçada Yeşil Çinar). In afsluiter Esmerim Güzelim, een nummer dat bassist Jasper Verhulst samenvatte als: "It doesn't sound like Altin Gün, this sounds like a Turkish kindergarten music teacher from the 1980's using an 808!", staat dan weer het geluid van een drummachine centraal. Het gros van de tracklist van Yol bestaat uit herwerkingen van Turkse traditionals, aangevuld met een vijftal nummers van Turkse muzikanten als Neşet Ertaş (1938 - 2012, saz-speler en volksmuzikant uit het Turkse Kırşehir), Çekiç Ali (1932 - 1973, en net als Ertaş een saz-speler en volksmuzikant uit Kırşehir) en Aşik Veysel (1894 - 1973, blinde zanger, poeet en troubadour uit Sivas, de hoofdstad van de gelijknamige provincie in Centraal-Anatolië). Merve Daşdemir: "After we worked on them, they got a whole new life of their own. Maybe we went a little bit too far! (laughs)". Dat oordeel laten we graag aan jullie over, maar wij menen dat 'Yol' wel eens de parel aan de kroon in de discografie van deze band zou kunnen worden!
www.glitterbeat.com