Pedro Lima - Recordar É Viver: Antologia Vol. 1

Pedro LimaMet dit eerste deel van een anthologie van het werk van Pedro Lima, keert het Disques Bongo Joe label nu al voor de vierde keer terug naar de Afrikaanse eilandstaat Sao Tomé en Principe. Van Lima, die in eigen land bekend stond als "a voz do povo de São Tomé" ("de stem van het volk van Sao Tomé"), kregen we eerder al een heruitgave van zijn uit 1985 daterende langspeler Maguidala, maar vinylverzamelaar en samensteller Thomas Bignon aka. DJ Tom B vond dat de man meer eer verschuldigd was, en dus is er nu deze Recordar É Viver: Antologia Vol. 1.

Het verhaal van Lima begint in Almas, een kuststadje met een levendige muziekscene op enkele kilometers van de hoofdstad Sao Tomé, waar hij samen met jeugdvriend Leopoldino 'Gundu' Silva besluit Pedro in de voetsporen te treden van lokale bands als Grupo Musical Almense en Conjunto Almeirim. Omdat het hen aan de nodige fondsen ontbreekt om echte instrumenten te kopen, behelpen ze zich aanvankelijk met een zelfgemaakte bandolim en een geïmproviseerde drumset.

Als het lokale Conjunto Os Leoninos er in 1968 echter besluit de brui aan te geven, betekent dat voor het duo een onverwachte meevaller, want ze mogen de fonkelnieuwe instrumenten van de band gewoon hebben. Gewapend met een professionele drumkit, elektrische gitaren en versterkers, zijn Pedro en Leopoldino helemaal klaar om ervoor te gaan. Als eerbetoon aan hun weldoeners dopen ze hun nieuwe band Os Leonenses, waarbij Leopoldino aanvankelijk de vocalen en gitaarpartijen voor zijn rekening neemt, en Pedro eerst percussie speelt op de tumbas (traditionele conga-achtige trommels) en later bassist wordt. Vanaf midden jaren zeventig ontdekt Pedro echter ook de kracht van zijn stem en neemt over als lead vocalist van de band. Os Leonenses zou actief blijven tot aan Pedro's dood in 2019.

In de tracklist van deze compilatie, populaire puxas (het typisch Santomese muziekgenre, dat ontstond uit een fusie van Santomese samba socopé, Congolese soukous, Kaapverdische coladeira, Antilliaanse compas en cadence en Braziliaanse afoxé), rumbas en zelfs een aantal niet eerder verschenen tracks, die destijds door het regime van president Manuel Pinto da Costa (nochtans een goede vriend van Lima, zoals die onder andere bewees met Subocha, een ode aan Pinto da Costa) werden gecensureerd. Vaak probeerde Lima die censuur gewoon te omzeilen door gebruik te maken van metaforen, zoals in Ami Cu Manu Mu, de opener van deze compilatie, waarin hij de hebzuchtige politieke klasse waarschuwt en hen de schuld geeft van de lamentabele levensomstandigheden van hun landgenoten.

Alweer een uitstekende compilatie vol heerlijk dansbare ritmes. Wij kijken alvast uit naar het tweede deel!



www.bongojoe.ch

reacties


Reactie
Je kan gebruik maken van Emoticons en Textile-opmaak.
Naam E-mail (wordt niet gepubliceerd) Website (optioneel)
spamquiz: Wat zijn de eerste twee letters van tropicalidad.be?