Nathalie Natiembé - Sankèr

Nathalie Natiembé / SankèrMaloya, een muziekstroming ontstaan op het illustere Réunion eiland in de Indische Oceaan, daar gaat het over. Nathalie Natiembé groeide op in de hoofdstad van dit Frans overzees departement en zong naar eigen zeggen "dopui dann vant' mon monmon" — wat zoveel wil zeggen als "al van in de baarmoeder" in het sappig Creools-Frans. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we nog nooit van deze Réunionaise (of hoe heet een inwoonster van Réunion?) gehoord hadden, tot we het plaatje Sankèr in onze bus kregen.

Sankèr is verre van recent (het dateert uit 2005) en is Nathalies interpretatie van de maloya, een combinatie van klaagzang en percussie die bij de slaven van het eiland ontstaan is. Het leeuwenaandeel van de nummers bestaat dan ook enkel uit zang en percussie, bijgestaan door muzikanten uit Réunion, Mauritius en Madagascar. Geen makkelijke opgave om zoiets op plaat boeiend te houden, al slaagt ze daar aardig goed in door een aangename variatie in percussie-instrumenten, zanglijnen en het uiterst sympathiek klinkend Creool-Frans. Op drie nummers (Cilaos, Tangaz pa tro for en Mashinasyon) zorgt de accordeon van Régis Gizavo voor een intense, heerlijke dynamiek met enkele sterke songs als gevolg. Die accordeon vormt meteen ook de link met het buureiland Madagascar gezien die de ruggegraat vormt van de salegy, de muziek van de Malagasy bevolkings­groep die we kennen van het gelijknamige album van Jaojoby. Het toeval wil trouwens dat dat laatste plaatje, net als Sankèr, bij Marabi is uitgebracht — It's all connected.

Een boeiend plaatje voor fijnproevers dus, waarvan je hier alvast enkele fragmenten kan beluisteren. Een live voor­smaakje van Mashinasyon bekijk je hier.

reacties


Reactie
Je kan gebruik maken van Emoticons en Textile-opmaak.
Naam E-mail (wordt niet gepubliceerd) Website (optioneel)
spamquiz: Wat zijn de eerste twee letters van tropicalidad.be?