Interview met Ricardo Lemvo op Couleur Café

Interview met Ricardo Lemvo op Couleur Café 2008Couleur CaféVorig jaar noemden we zijn recentste album, Isabela, nog "de ideale zomerplaat" en nu is Ricardo weer in het land om u ook live in te pakken met zijn mix van traditioneel Afrikaanse muziekgenres als Congolese rumba, soukous of Angolese kizomba met koloniaal geïmporteerde salsa- of sonklanken. Aanstaande zaterdag, 30/05, staat hij in de 4AD in Diksmuide en later deze zomer op het Gentse Polé Polé podium en wij serveren nog graag als voorafje een kort interviewtje met de man, vorig jaar op Couleur Café.

Ricardo, hoe komt een Kongolees met Angolese roots in godsnaam in Los Angeles terecht?
Ricardo Lemvo: "(lacht) Ik ben in 1972 naar Los Angeles getrokken om daar mijn studies verder te zetten en uiteindelijk ben ik daar blijven hangen. In 1990 heb ik dan de groep Macina Loca opgericht. We spelen wat algemeen bekend staat als Afro-Cubaanse muziek, een mix van Cubaanse, Congolese en Angolese ritmes."

Los Angeles heeft een vrij grote latinogemeenschap van overwegend Mexicaanse origine, de zogenaamde Chicanos. Heeft hun muziek jou ook op een of andere manier beďnvloed?
Ricardo Lemvo: "Niet echt, nee; ik heb vrijwel al mijn muzikale invloeden meegebracht uit Kongo en de andere gevonden in de Cubaanse muziek. Ik heb het dan over mensen als Benny More, Orquestra Aragon, Chappottin (Conjunto Chappottin is een Cubaanse son band uit Havanna onder leiding van trompetist, componist en arrangeur Chappottin Coto en percussionist Miguel Cuni Jr. met meer dan vijftig jaar ervaring op hun actief. Stichter Arsenio Rodriguez is nu een nationale legende in Cuba, red.), Abelardo Barrosso (1905 – 1972, Cubaans componist die vooral veel succes kende tijdens de jaren vijftig. Hij begon als chauffeur voor het Sexteto Habanero, een groep waarin hij zelf later noch actief zou worden, maar zijn grooste successen kende hij bij Orquesta Sencacion, red.) en in Afrika Sam Mangwana, Bonga, Grand Kalle et L’African Jazz (Joseph Kabasele Tsamala, 1930 – 1983, wordt nog steeds beschouwd als de vader van de moderne Kongolese muziek. Hij is vooral bekend voor zijn werk met de Afrikaanse rumbaband L’African Jazz, een band die destijds nu legendarische muzikanten als Manu Dibango, Dr. Nico, Tabu Ley Rochereau en Pepe Kalle in haar rangen telde, red.), Franco et TPOK Jazz en Tabu Ley Rochereau."

Je vernoemt daar net Sam Mangwana, iemand die je carrière toch een duwtje in de juiste richting gegeven heeft.
Ricardo Lemvo: "Zoals ze in het Spaans zeggen: "Sam Mangwana es mi padrino!", hij is mijn peter, mijn vriend en een echte broeder. Ik waardeer ten zeerste wat hij voor mij gedaan heeft en ik ben hem eeuwig dank verschuldigd!"

Los Angeles is Hollywood natuurlijk en je hebt dan ook al enkele passen in de wereld van de film gezet, want je speelde een klein rolletje in de film "Dance With Me" (Randa Haines, 1998, red.).
Ricardo Lemvo: "Ja, met Vanessa Williams, iets wat ik zeker opnieuw zou willen doen!

Je bent geboren in Kinsjasa, in Kongo. Wat rest er nog van je Angolese roots?
Ricardo Lemvo: "Ik heb nog familie in Angola, net zoals in Kongo en zelfs hier in België trouwens, maar voor mij vertegenwoordigd Afrika vooral iets spiritueels, het continent is mijn grootste inspiratiebron."

Ga je nog vaak terug?
Ricardo Lemvo: "Absoluut, meestal naar Angola, maar zelfs af en toe ook naar Kongo."

Ik wil je even een kort fragment voorlezen dat ik terugvond in je biografie op de website van Macina Loca: "Lemvo houdt van Californische wijn, yoga, Thai food, koffie van Starbucks en de muziek van Charles Aznavour." Vooral die laatste naam verbaasde mij wat.
Ricardo Lemvo: "Voor mij is Charles Aznavour simpelweg de grootste zanger van de twintigste eeuw. Telkens ik naar zijn muziek luister, neemt hij me binnen de kortste keren mee naar verre oorden."

Tot slot nog even: blijkbaar houd je absoluut niet van het woord 'salsa'?
Ricardo Lemvo: "Neen, voor mij is "salsa" een saus! (lacht) De muziek die wij brengen is hoofdzakelijk geďnspireerd door de Cubaanse son montuno. Salsa is uitgevonden in New York en is eigenlijk niet meer dan een kopie van de Cubaanse muziek."

reacties


Reactie
Je kan gebruik maken van Emoticons en Textile-opmaak.
Naam E-mail (wordt niet gepubliceerd) Website (optioneel)
spamquiz: Wat zijn de eerste twee letters van tropicalidad.be?