El Khat - Albat Alawi Op.99

Was voorganger Saadia Jefferson nog gevuld met herinterpretaties van Jemenitische traditionals, dan is Albat Alawi Op.99 volledig opgebouwd rond eigen composities waarin El Wahab de inhoudelijke controverse zeker niet schuwt. Zo zingt hij in opener Maafan: "Ben nooit bij het leger gegaan… nooit een geweer vastgehouden… Kon nooit zeggen wie de slechteriken waren."; zeker geen alledaags standpunt in een land als Israël waar nog steeds een universele dienstplicht voor mannen en vrouwen geldt. El Khat is dan weer een ode aan de groen roesopwekkende plant waarnaar het kwartet zichzelf vernoemde: "Stop de qat (in je mond)… Qat zal je geen kwaad doen.".
Eyal houdt ervan om zelf instrumenten samen te stellen uit zaken die de meesten onder ons gewoon als afval zouden beschouwen, een gewoonte die hij overerfde uit de Jemenitische traditie: "People simply play on a tin can there. Here people throw things out, treasure or junk, and I transform it.". Het verklaart meteen het simplistische ontwerp dat Eyal uitkoos voor de albumhoes: een leeg weggegooid blikje op een groene achtergrond. Het beste voorbeeld van El Wahab's recycleerdrang is deze keer wellicht afsluiter en titelnummer Abat Alawi Op.99: "That has no regular instruments. Everything is made from metal or plastic or wood. It was important for it to be there right at the end!".
Zelfs de titel van het album grijpt eigenlijk terug naar datzelfde ethos, want het is deels een hommage aan de populaire Jemenitische zanger Faisal Alawi, een verwijzing naar de alba, een kleine tinnen doos waarin een waaier aan kostbaarheden bewaard kunnen worden, en tenslotte Op.99, waarmee El Wahab het album het cachet van een klassieke compositie wilde meegeven.
www.glitterbeat.com