Bij dit jonge en in Frankfurt gevestigde label kwam eerder een al even obscure verzamelaar African Scream Contest uit met daarop twee tracks van het Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou, waarvan het heerlijk funky-ende Gbeti Madjro (zie video rechts) de heren van Analog Africa aanzette om een stukje bijna verloren gegane Beninse muziekgeschiedenis terug nieuw leven in te blazen. The Vodoun Effect verwijst naar de West-Afrikaanse Vodoun religie — nauw verwant aan de bekendere Voodoo — die onlosmakelijk verweven is met de Sato en Sakpata, twee uiterst complexe ritmes die de Vodoun-rituelen traditiegetrouw begeleiden. Voeg daar een orgeltje, krakende blazers, funky gitaarrifjes en repetitieve zanglijnen bij en je hebt het heerlijke recept van het Orchestre Poly-Rythmo. De openingstrack Mi Holan Dadalé heeft het allemaal en palmde ons — in onnavolgbare lo-fi kwaliteit — helemaal in. De kruisbestuivingen tussen de Beninse Vodoun ritmes, Ghanese highlife en Nigeriaanse afrobeat zijn duidelijk hoorbaar doorheen het album en maken van The Vodoun Effect een ongemeen interessante en swingende plaat.
Ons promo exemplaar arriveerde in een dun kartonnetje, maar uit goede bron weten we dat bij de CD een lijvig boekje steekt met zeldzame foto's, oude platenhoezen en de uitgebreide geschiedenis van de band. Voorsmaakjes van The Vodoun Effect vind je op het MySpace profiel en de blog van Analog Africa. Nog dit: op hun blog vind je ook twee obscure (en bovendien gratis) mixtapes met nog meer van die autenthieke Afrikaanse grooves uit de oude doos: Analog Africa Selection Vol. 1 (MP3) en Analog Africa Selection Vol. 2 (MP3). Alstublieft!